חידוש: שלושה מניינים בכל יום בקרון הרכבת בקו באר שבע - תל אביב

נוסעי הרכבת כבר יודעים: הקרון השני הוא המקום האידיאלי לתפילה וללימוד ביישוב הדעת. בקרון, שהפך לבית הכנסת על גלגלים, מתקיימים שלושה מניינים של תפילת שחרית בכל בוקר, ובשעות הערב מנחה וערבית.
הגדל

על התופעה המדהימה ועל המתפללים ש"רוצים גם להכניס ספר תורה" – בכתבה שלפניכם.

 

מערך הרכבות בין הפריפריה לבין אזור המרכז התפתח בעשור האחרון, ויש יותר ויותר מתושבי באר שבע והדרום ה"מעיזים" להתמודד על משרות בתל אביב והסביבה – ויותר אנשי קבע שלא חוששים לעשות את כל הדרך לתל אביב ובחזרה חמש פעמים בשבוע.

 

התעסוקה המוצעת בנגב, די מוגבלת ומאלצת אנשי היי-טק, מנהלים ואנשי צבא לחפש עבודה מחוץ לעיר, אך רבים מתקשים לעקור ממקום מגוריהם למרכז מסיבות שונות. פתרון הרכבת הוא פתרון קל ונוח המאפשר לעובדים הרבים לצאת בשעת בוקר מוקדמת בנסיעה נוחה האורכת כשעה עד למקום העבודה.

 

בין העובדים הרבים הנוסעים מדי בוקר לתל אביב יש קבוצה גדולה ומגוונת של תושבים דתיים וחרדיים, ובהם אנשי צבא, אנשי היי-טק ומנהלים.

 

לפני שש שנים בערך, יהודים דתיים רבים החלו למלא את הרכבת צפונה בשעות הבוקר, כדי לפרנס את משפחותיהם. חלקם נאלצו להתפלל לבדם וחלקם נאלצו להתפלל במניין "הפועלים" בשעת בוקר מוקדמת. מדובר בתפילה חפוזה מאוד.

 

כיהודים הרוצים להתפלל במניין על פי ה'שולחן ערוך', החלו אכן להתארגן עם הזמן מנייני תפילות שחרית בשעות הבוקר, כמעט ללא תיאום, ועד היום הם ממשיכים לחזק את מנייני התפילות, כל תפילה בשעה אחרת כפי הביקוש.

 

המניין המוקדם ביותר שהוקם, הוא של השעה חמש וחצי לפנות בוקר. המניין הוקם ע"י ר' מאיר, תושב באר שבע, היוצא כל יום למרכז. עד היום הוא עומד בראש המניין ודואג שהכל יבוא על מקומו בשלום. המניין השני שנוסד הוא של השעה שש בבוקר, והוא מתופעל ע"י ר' שמואל, העומד בראש המניין מיסודו. ר' משה כהן ייסד אף הוא מניין ועומד בראש המניין של השעה שש וחצי, כך, כל יהודי דתי היוצא בשעות הבוקר מבאר שבע יכול למצוא פתרון נוח ופשוט, גם להתפלל במניין וגם לא להילחץ בשעות הבוקר.

 

"כל יהודי שנוסע בשעות הבוקר מבאר שבע למרכז יכול להיות רגוע – תפילת שחרית הוא יתפלל במניין" !

 

עם השנים החלו להתגבש קבוצות המתפללים המזדמנים והפכו למתפללים קבועים. מנהלי המניינים התאמצו מאוד ליידע את הציבור על התפילות ברכבת ולאפשר את התפילות לכל המעוניין.

 

התופעה הברוכה תפסה תאוצה בשנים האחרונות, בקווים נוספים של הרכבת בחלקי הארץ. יודעי דבר מספרים על בית כנסת פורה ומשגשג ברכבת שבין אשקלון לתל אביב. מדי בוקר, בקו הרכבת בין בית שמש לבין תל אביב פועל בית הכנסת הגדול ביותר המחזיק גם ספר תורה. ספר התורה המזערי נכתב במיוחד לרכבת ובכל יום שני וחמישי אחד המתפללים מביאו אל הרכבת.

 

"זו השאיפה שלנו", אומר כהן, "הלוואי שנגיע למצב שיש לנו ספר תורה. אנו מחפשים אישי ציבור ואנשים פרטיים המוכנים להירתם למשימה הזו ולהשקעה הזו. אני חושב שמי שיזכה אותנו בספר תורה יעשה הרבה קידוש השם וזיכוי רבים גדול".

בשנים האחרונות הוקמה עמותה באזור המרכז הפועלת לקידום המטרות האלה, להגברת המודעות לצרכי הציבור הדתי ולרתימת הנהלת רכבת ישראל לשתף פעולה עם היוזמות האלה.

 

כל הרבנים שהתייעצו איתם המתפללים הורו להם שעדיפה תפילה ברכבת במניין, על כל מורכבויותיה, מתפילה ביחיד.

"הם הקמיע שלנו. אנשים שמחים מאוד שיש תפילה ברכבת, אפילו אם הם תופסים את כל הקרון, זה נותן תחושת הגנה ובטחון", אומר אודי, נוסע שישב בקרון הסמוך ונוסע מדי יום ברכבת. הוא מדבר על התופעה מנקודת המבט שלו: "זוהי זכותם להתפלל, אפילו שאני לא משתתף בזה, התפילות הן הקמיע של הרכבת. רוב הציבור בסופו של דבר מכבד אותם ומבין את הצורך הזה, מה גם שבימי ראשון הקרון שלהם מלא בחיילים שנוסעים למוצבים ועוצרים להתפלל איתם".

 

נוסע קבוע מתאר את התפילה במניין האחרון ברכבת היוצאת לבאר שבע:

 

בשעה שש ועשרים ושבע דקות בדיוק, גלגלי הרכבת חורקים ומתחילים לנוע, זו הרכבת השלישית היוצאת בכל בוקר. רגע לפני תחילת התפילה אומר החזן את תפילת הדרך בקול רם המגיע אפילו עד הקרונות הסמוכים, ובסיומה לוחשים אחדים מהם "אמן".

 

מעט לפני שהגענו לקרית גת כבר ניצב החזן עם הקול הירושלמי הנעים בלב הקרון. מהקרונות הסמוכים היה אפשר לראות עיניים מציצות, סקרניות ובעיקר משתאות, מול המחזה של יהודים חרדיים עטויי הטליתות.

 

התפילה מתנהלת בקצב סביר ובלי תקלות, ספרדים ואשכנזים, חרדיים ומסורתיים ישובים זה לצד זה בתפילה חרישית ונעימה, ללא הבדלי מחיצות.

 

רוב הנוסעים בשעות הבוקר המוקדמות הם נוסעים קבועים, רובם הגדול כבר מכיר את הכלל שהקרון השני שייך ל"דתיים", ולכן רובם לא מפריע אך עדיין לא מגלה עניין מיוחד בנעשה שם.

 

בתחנה בקרית גת עולים עוד כמה יהודים דתיים הממלאים את המושבים הפנויים שעוד נותרו בקרון ומצטרפים לתפילה בהתלהבות רבה.

 

"החלום שלנו כרגע הוא, למצוא תורם או מימון להכנסת ספר תורה, אני זורק את הכפפה הזו לכל מי שרק יכול ורוצה לעשות קידוש ד' ".

 

עם סיום התפילה נאמרות על פי המסורת שתי הלכות, ומיד אחריה נערך שיעור קצר בדף היומי. בדקות שעוד נותרו עד לירידה מהרכבת, לומדים בצוותא כמה מחברי הקרון סוגיה תלמודית. בסוף התפילה נשמעות הקריאות "יישר כוח" ו"חזק וברוך" לחזן, והחברים נפרדים בברכת בוקר טוב. אחדים מהם ייפגשו שוב בערב לתפילת מנחה וערבית משותפת, שוב בקרון השני.

 

מנייני התפילות ברכבת:

5:30, 6:00, 6:30  -  שחרית ולימוד הדך היומי.

18:00-20:00  -  מנחה וערבית ושיעור בהלכה / פרשת השבוע.

 

 

 

 

תגובות
מס. התגובהתוכן התגובה
1. גיא (14/10/2010 10:38:49)
שאל את הרב
דלג על שאל את הרב

שאל את הרב

 

 

 כאן תוכל להפנות לרב את שאלתך, הרב ישתדל לענות בהקדם האפשרי.
התשובות נשלחות ישירות למייל השואל. לשליחה יש למלא את הטופס המופיע כאן:

*
רשימת תפוצה


 

מאמרים חדשים
דלג על מאמרים חדשים

מאמרים חדשים

     

 

הצחוק יפה לבריאות

אז מה, זהו? יותר אסור לצחוק? תשובה עפ"י ההלכה

 


    

 הוראות יצרן 

האם זה תקף גם ביחס לחיינו? קרא את ההוראות!


   

 

מחפשים סגולות? 

שלשה ספורים, סגולה אחת! אף פעם לא יזיק לדעת!


    מבחן בגרות

היכן נמצאת הבגרות האמיתית? אקטואלי להיום


   

חשיבות עניית אמן

אז שכחתי לענות אמן. מה כבר קרה? כנסו ותקראו ספור

עבור לתוכן העמוד