להפעיל את 'אפקט הפיגמליון'

האם ניתן להשפיע על בני אדם באמצעות... כוח המחשבה? מחקר פסיכולוגי מפליא טוען שהתשובה לכך חיובית. מסקנה זו מטילה עלינו אחריות כבידה ומעניקה בידינו מפתח רב עוצמה ליחסי אנוש מוצלחים
הגדל

הצורך בקיום קשרים חברתיים תקינים מלווה את האדם כמעט מרגע צאתו לאוויר העולם. יחסי אנוש מוצלחים הם המפתח להצלחה במישורים רבים וחשובים של חיינו. כהורים עלינו למצוא מסילות לליבות ילדינו; כמנהלי עבודה או כעובדים עלינו ליצור סביבת עבודה תומכת ומעודדת; כחברים וידידים עלינו לדעת איך להעניק תמיכה רגשית.

 

סדר היום שלנו הוא פסיפס המורכב מאלפי אינטראקציות אנושיות גדולות וקטנות; החל מהזבן האורז עבורנו את המוצרים שקנינו בחנות ונהג המונית המסיע אותנו משם הביתה, וכלה במערכות היחסים המשפחתית והזוגית המצפה לנו בבית. כל מילה, מבע, מחווה, ומעשה שאנו עושים מצטרפים למכלול הקובע את איכות התקשורת האנושית שלנו.  

 

בדרך כלל הנטיה היא להתמקד בפן הגלוי של תקשורת זו. אנו עשויים להשקיע מחשבה רבה בשאלות כמו: איך לדבר? מה להגיד? מתי להגיב? ואיזה סוג מתנה להעניק?

הרבה פחות תשומת לב ניתנת להיבטים הנסתרים של התקשורת האנושית, אותם היבטים הפועלים באמצעות הערוצים הסמויים של התת-מודע.

 

למעשה, רוב האנשים כלל אינם מודעים לקיומם של ערוצי התקשורת הנסתרים הללו. קשה, למשל, להאמין שהמחשבות שאנחנו חושבים על הזולת משפיעות על התנהגותו. רעיון כזה עשוי להישמע מיסטי ובלתי רציונלי בעליל. ברם, המחקר המודרני הוכיח שתקשורת זו אכן קיימת ואף נודעת לה חשיבות מרכזית בעיצוב יחסינו עם הזולת. כפי שניווכח להלן, חז"ל כבר עמדו על חשיבותה של התקשורת הנסתרת הזו במסגרת טיפוח יחסי אנוש תקינים ואף העניקו לאדם הדרכה מפורטת כיצד להפעיל ולנצל אותה כראוי.

 

מה אחרים חושבים עליך?

בשנות הששים נערך בבית ספר יסודי בארה"ב ניסוי פסיכולוגי מהפכני שזכה לפרסום רב. במסגרת הניסוי הכינו חוקרים רשימה אקראית שכללה כ-20 אחוז מהתלמידים ב-18 מכיתות הלימוד של בית הספר. למורים נאמר כי תלמידים אלו עברו מבדקים מיוחדים שהוכיחו כי הם מוכשרים ומצטיינים ולפיכך יש לצפות מהם לשיפור והתקדמות משמעותיים במהלך שנת הלימודים. טענת החוקרים הייתה כמובן מפוברקת לחלוטין אבל המורים לא ידעו זאת.  כאשר שבו החוקרים ובדקו את הישגיהם של תלמידי בית הספר בסוף השנה, התגלתה עובדה מפליאה: מסתבר שהילדים "החכמים" אכן החכימו! מנת המשכל הממוצעת שלהם עלתה ב-4 נקודות בהשוואה לשאר הילדים בכיתה, ושיפורים דומים נרשמו אצלם גם בתחום הקריאה והזיכרון החזותי.

 

תופעה דומה אובחנה אפילו אצל בעלי חיים. באחד הניסויים נמסרו עכברי מעבדה לטיפולם של קבוצת ילדים. לחלק מהילדים נאמר כי העכברים שניתנו להם משתייכים לזן פיקחי וחכם במיוחד ולפיכך יש לצפות מהם לביצועים מרשימים ביותר. למרבה הפלא התברר כי עכברים אלו אכן התנהגו בצורה אינטליגנטית יותר בהשוואה לעכברים ה"פשוטים".

 

התוצאות המפתיעות עוררו שאלות רבות: כיצד ידעו התלמידים הנבחרים כי מצפים מהם להצטיין? כיצד הבינו העכברים הנבחרים כי מצפים מהם להצטיין? וכיצד גרמה להם הידיעה הזו להצטיין בפועל? אולם למרות כל התמיהות, שורה של מחקרים שנערכו במסגרות צבאיות, עסקיות ואקדמיות הוכיחו מעבר לכל ספק כי התופעה שרירה וקיימת: אנשים מצליחים יותר כאשר הם חשים שמאמינים ביכולתם להצטיין.

 

החוקרים כינו את התופעה הזו "אפקט הפיגמליון" והגדירו אותה כך: "האדם אינו מה שהוא חושב שהוא, אלא מה שהוא חושב שאחרים חושבים שהוא". האדם מגדיר את עצמו על פי הציפיות שהסביבה האנושית תולה בו. כאשר אדם חש שנותנים אימון מלא ביכולתו לפעול והצליח, הדבר מדרבן אותו להפעיל את מלוא כישוריו השכליים והנפשיים, והתוצאות החיוביות לא מאחרות לבוא.

 

לאפקט הפיגמליון יש חשיבות רבה במגוון רחב של תחומים חברתיים. למשל, בתחום הניהול מצא פרופסור דן עדן כי: "אמונת המנהל ביכולת כפיפיו מעלה את רמת ביצועיהם". פרופסור אחר סיפר כי תלמידי שנה ראשונה שלמדו אצלו הצליחו לבצע מטלה לימודית מורכבת שהטיל עליהם, למרות שכל חבריו הפרופסורים "ידעו" שהמשימה מורכבת מדי עבורם. העניין הוא שהתלמידים עצמם לא ידעו שהם לא אמורים להצליח במשימה וכתוצאה מכך הם פשוט קמו ועשו את הנדרש מהם בהצלחה מרובה...

 

 

 

המשדר הסמוי

 מנין יודע האדם מה חושבים עליו אחרים? מנין, למשל, ידעו התלמידים שנטלו חלק בניסוי המפורסם כי המורים מאמינים ביכולתם להצטיין? מסתבר שהאדם חש באופן תת מודע בשדרים הסמויים הנשלחים לעברו מהסביבה אף מבלי שהסביבה עצמה מודעת לכך.

 

אם נשוב לניסוי בבית הספר שאותו תארנו בתחילה, מחקרים הראו שהמורים אכן שידרו בדרכים שונות את הציפיות שהיו להם מהתלמידים.  כפי שכותב פרופ' וויתריך: "הוכח שילדים שקוראים טוב - המורים מחייכים אליהם יותר, יש יותר מגע עין, הביקורת שלהם ידידותית ועדינה, קיימת התעלמות משגיאות קריאה, ותיקוני קריאה נעשים בסוף המשפט ולא באמצע. לעומת זאת, ילדים שהם חלשים בקריאה - המורים מתקנים אותם יותר גם באמצע משפט, מוקצב להם פחות זמן לנתח מילים קשות, יש נטיה לכווץ גבות, לנענע ראש ולשבת זקוף". כך הופכות הציפיות שאנו תולים באחרים לנבואה המגשימה את עצמה.

 

המורים עצמם כלל לא היו מודעים לכך שהם מתייחסים באופן שונה לילדים "החכמים". יתכן שאף היו נעלבים אילו היו אומרים להם שכך הם נוהגים. אולם המציאות היא שהידיעה כי תלמידים מסוימים "שווים" יותר מאחרים חלחלה לתודעתם והשפיעה בדרכים סמויות על צורת התנהגותם. ומה שנכון בכיתה נכון גם בשאר תחומי החיים. האדם חש באיתותים הסמויים המשודרים לעברו, ומגיב בהתאם.    

 

היפוכו של אפקט הפיגמליון הוא "אפקט הגולם", סוג של נבואה שלילית המגשימה את עצמה. אם למורה יש דעה שלילית על תלמיד, התלמיד יתאים את עצמו לציפיה זו ויצליח פחות. "מסיבה זו", טוענים החוקרים רוזנטל ויעקובסון, "במקום להוציא מיליונים על קידום תלמידים טעוני טיפוח, עדיף קודם כל להשקיע בעקירת דעות קדומות שיש למורים כלפי אותם תלמידים" (על פי הספר "פיגמליון בכיתה").

 

מחפשים כף של זכות

קיומו של אפקט הפיגמליון מטיל עלינו אחריות כבדה; אפילו מפחידה. מסתבר שלכל אחד מאיתנו יש יכולת השפעה "טלפתית" על הסובבים אותנו, בפרט על אלו שמייחסים חשיבות רבה למה שאנחנו חושבים עליהם. השפעה זו מועברת באמצעות סימנים סמויים וכמעט בלתי מורגשים שאנו משדרים ללא הרף. ומה שהכי מדהים - מספיק שנאמין בציפיות הללו כדי שהם יהפכו למציאות.

 

מעתה, צורת החשיבה שלנו כלפי הזולת מפסיקה להיות ענין פרטי שבינינו לבין עצמנו והופכת לענין בעל חשיבות ציבורית ממדרגה ראשונה.  המחשבות שאנו חושבים על הזולת אינן נשארות בארכיון הפרטי שלנו . הן נשלחות לעברו  באמצעות משדר רב עוצמה, נקלטות באנטנה הרגישה של נשמתו, ומשתתפות בעיצוב אישיותו. היש לך אחריות כבידה מזו?

 

ואמנם, חשיבות רבה יש בתרגול חשיבה חיובית כלפי הזולת, חשיבות הבאה לידי ביטוי בכלל אותו קבע התנא רבי יהושע בן פרחיה: "הֶוֵי דן את כל האדם לכף זכות". כל אדם הוא שופט, ובכל סיטואציה חברתית שבה אנו נתונים, אנו שופטים את זולתנו במאזני הנפש. רבי יהושע בן פרחיה מלמד אותנו שכאשר האדם מסופק בנוגע למעשיו ולכוונותיו של הזולת (ובהנחה שהוא אינו מוכר לנו בוודאות כרשע) מוטלת עליו החובה לתת למעשיו פירוש חיובי ובכך להכריעו לכף זכות. לא מדובר רק בכך שיש לתת לו להנות מן הספק. מה שהתורה תובעת מאיתנו הוא לגבש צורת הסתכלות שמאליה תתמקד  בטוב ובחיובי שבזולת. מי שמסתכל על חברו  בעין טובה סביר להניח שגם ישפוט את התנהגותו באור חיובי.

 

החברה התחרותית שבה אנו חיים מרגילה אותנו להתמקד במגרעות של הזולת, ומתוך כך אנו ממהרים לייחס לו כוונות שליליות. אולם, מי שמסגל לעצמו צורת הסתכלות חיובית ודן את חברו לכף זכות זוכה לרווח משולש: ראשית כל הוא מציל את עצמו מחשדות שווא כלפי רעהו. בנוסף לכך,  הוא גם מעורר אצל הזולת רגשות חיוביים כלפיו. כפי שכותב החכם מכל אדם: "כּמּיִם הַפּנִים לַפּנִים כּן לֵב הָאָדָם לָאָדָם" (משלי פרק כ"ז) – דהיינו, ליבו של הזולת הוא מראה שבה משתקפים הרגשות שאנחנו חשים כלפיו. פניה זועמת תוליד על פי רוב תגובה נזעמת. ואילו פניה ידידותית ואוהדת תביא לתגובה ברוח דומה. אך מעבר לכל זה, עצם ההסתכלות החיובית על הזולת עשויה לשפר את התנהגותו. זהו "אפקט הפיגמליון" בפעולה.

 

חז"ל קובעים:  "טוב המלבין שינים לחברו יותר ממי שמשקהו חלב". החלב מזין את הגוף, החיוך מחיה את הנפש. השפעת החלב פגה בחלוף מספר שעות, החיוך עשוי לעצב את אישיותו של הזולת לאורך ימים ושנים.

 

כאשר הרמב"ם מתאר את התנהגותו של האדם הצדיק הוא כותב כך: "והוא [הצדיק] דן את כל האדם לכף זכות, מספר בשבח חבירו - ולא בגנותו כלל, אוהב שלום ורודף שלום". ברוח דומה מבאר הרב יצחק הוטנר זצ"ל את הפסוק "אור זרוע לצדיק": "מי שרואה את האור הזרוע והחבוי אצל הבריות הוא-הוא הצדיק".

 

הבה נשנן לעצמנו את התפילה אותה חיבר רבי אלימלך מליז'נסק: "... תּן בּלִבּנוּ שׁנִּרְאֶה כּל אֶחָד מַעֲלַת חֲבֵרֵינוּ וְלא חֶסְרונָם, וְשׁנְּדַבּר כּל אֶחָד אֶת חֲבֵרו בּדּרֶךְ הַיּשׁר וְהָרָצוּי לְפָנֶיךָ, וְאַל יַעֲלֶה שׁוּם שִׂנְאָה מֵאֶחָד עַל חֲבֵרו חָלִילָה".

בכל אדם באשר הוא ניתן למצוא מעלות לצד חסרונות. באמצעות תרגול נכון נוכל להתמקד בחיובי ובטוב ובכך להשפיע עליו להפוך לאדם טוב יותר.  "אפקט הפיגמליון" קובע שאם נאמין בכך זו לא תהיה אגדה.

 

 

עוד

בקטגוריה

למען יאריכון ימיך גם שומרי הכשרות יוכלו להינות ממזון כשר למהדרין בדרך לחו"ל

  

שאל את הרב
דלג על שאל את הרב

שאל את הרב

 

 

 כאן תוכל להפנות לרב את שאלתך, הרב ישתדל לענות בהקדם האפשרי.
התשובות נשלחות ישירות למייל השואל. לשליחה יש למלא את הטופס המופיע כאן:

*
רשימת תפוצה


 

מאמרים חדשים
דלג על מאמרים חדשים

מאמרים חדשים

     

 

הצחוק יפה לבריאות

אז מה, זהו? יותר אסור לצחוק? תשובה עפ"י ההלכה

 


    

 הוראות יצרן 

האם זה תקף גם ביחס לחיינו? קרא את ההוראות!


   

 

מחפשים סגולות? 

שלשה ספורים, סגולה אחת! אף פעם לא יזיק לדעת!


    מבחן בגרות

היכן נמצאת הבגרות האמיתית? אקטואלי להיום


   

חשיבות עניית אמן

אז שכחתי לענות אמן. מה כבר קרה? כנסו ותקראו ספור

עבור לתוכן העמוד