בא לך שווארמה?

כמה פעמים נכנסנו לשווארמה כדי להשביע את בטננו, ומששאלנו את המוכר מה ההכשר של הבשר? ענה לנו כשר אבל לא חלק, או כשר אבל לא גלאט. קבלו אחת ולתמיד מה זה גלאט וחלק? והאם חייבים להקפיד על כך?התשובה לפניכם
הגדל

יש לדעת שכדי שבהמה או עוף יוכשרו לאכילה, נצרכים שני דברים:

א. שחיטה כהלכה וכדין.

ב. בדיקת האברים הפנימיים של הבהמה והעוף לראות שאין בהם טרפה וכפי שנבאר.

שחיטת הבהמה והעוף - צריכה להעשות כדין וכהלכה על ידי שוחטים מומחים, ובדבר זה ההלכה ברורה באופן וצורת השחיטה בבהמה ובעוף.

בדיקת הבהמה והעוף לאחר השחיטה – לאחר שהבהמה נשחטה כדין וכהלכה, חובה על פי ההלכה לבדוק את איבריה הפנימים של הבהמה והעוף, כי יש איברים שאם מוצאים בהם נקב או נפיחות, או כל שינוי במראה האיבר, הרי הבהמה נפסלת בכך, והיא טרפה. ובדיקות אלו לפי כל הדעות בהלכה הרי הם פוסלות ומטריפות את הבהמה, והיא אסורה באכילה.

ישנם בעיות שישנם בחלק מאיבריה של הבהמה, שהגדרתם לא ברורה להלכה והיינו שבעיה זו מופיעה בכל מיני צורות, וישנם צורות שלפי דעות מסוימות אינם מראות על פסול וטרפה בבהמה, והם אינם פוסלות הבהמה או העוף, ונחלקו בזה הפוסקים להלכה.

ובהמה שאין בה שום ספק בכשרותה גם בבעיות שלפי דעת חלק מהפוסקים אין בעיה – זה נקרא בשר 'חלק' [גלאט], והיינו שהוא חלק בלי ספקות ובלי להסתמך על דעות המקילות ומתירות את הבהמה גם אם יש בה בעיות מסוימות שנמצאו לאחר שהחיטה [כיון שדעות אלו סוברות שזו לא בעיה כמובן].

וכדי לקרב הדברים ללב ולאוזן, נביא דוגמא מצויה ביותר בהרבה מהבהמות הנשחטות כהלכה וכדין: כחלק מהבדיקות הנצרכות באיבריה של הבהמה היא בדיקת הריאה, לראות שאין בהם 'סירכה' שזה כעין חוטים הנמשכים בריאה מצד לצד, ומראים כי יש חולי בבהמה והיא טרפה. ובאמת שבעיה זו נפוצה בהרבה בהמות שנמצאות טרפות לאחר השחיטה. אבל יש לפעמים שנמצא בבדיקה בריאה שלאחר השחיטה חוטים כאלו, רק שהם לא ממש חוטים אלא כעין ריר שנמשך מצד לצד בריאה, וצורת הבדיקה לראות שאכן אין זה חוטים אלא ריר, היא על ידי שמועכים ביד את החוטים האלו, ואם הם נקרעים הרי זה ריר ולא חוטים, שחוטים אינם נקרעים מהריאה במשמוש ומעיכת היד.

בבעיה זו של חוטים אלו נחלקו בהלכה גדולי הראשונים והפוסקים, האם בדיקה זו של מעיכת החוטים על ידי היד, מועילה לגלות לנו שחוטים אלו אינם אלא ריר והריאה כשרה. ונחלקו בזה מנחילי ההלכה של עם ישראל, הבית יוסף שהוא מרן בעל השו"ע פסק בזה להחמיר שגם אם החוטים מתנתקים ונמעכים במשמוש ומעיכת היד, הרי זה נחשב טרפה והבהמה אסורה באכילה, ולאורו הלכו ונהגו בני עדות המזרח. לעומתו הרמ"א שכתב הגהות על השו"ע ועל פי הולכים כל בני עדות אשכנז, כתב להקל בזה שחוטים כאלו שמתנתקים במעיכה, הרי זה מראה שזה לא טריפה והבהמה כשרה לאכילה.

מעתה תבינו מה שכתוב על הרבה עופות או מסעדות שיש להם הכשר - 'חלק בית יוסף', והכונה שהבשר כשר גם לשיטת הבית יוסף שפוסל חוטים כעין ריר בראות.

לסיום והבהרת הענין נביא מה שהתרחש לפני חמישים שנה באסיפת הרבנות הראשית לישראל שדנה בהכשר הבשר כמי י שלנהוג וכיצד: לפני כחמישים שנה, בעת ישיבת מועצת הרבנות הראשית לישראל, היו שהציעו למען אחדות קהילות הספרדים והאשכנזים בירושלים (שהיו ביניהם סכסוכים רבים בענייני השחיטה והשוחטים,) לאחד את השחיטות, ולהנהיג בירושלים את כל השחיטה על פי מנהג האשכנזים, ובכלל זה גם ההיתר הנ"ל בעניין מעיכת הסירכות, והגאון הצדיק הראשון לציון רבי בן ציון מאיר חי עוזיאל זצ"ל, שהיה מפורסם במידותיו התרומיות, הסכים להצעה זו בחפצו להרבות אהבה ושלום בין הקהילות השונות בירושלים, אף על פי שעל פי הצעה זו גם הספרדים יאכלו מבשר שיש בו סירכות הנמעכות ביד. וכשראה כן רבה של ירושלים מופת הדור הגאון רבי צבי פסח פראנק זצ"ל (שהיה אשכנזי) קם על מקומו והודיע שאם תבוטל השחיטה הספרדית בירושלים, יקום הוא ויקים גוף שיקפיד על ענייני השחיטה כדעת מרן ומנהגי הספרדים. ולכן תהילות לאל יתברך ירדה הצעה זו לטמיון. וכיום ניתן להשיג בשפע בשר כשר "חלק" אף לדעת מרן השולחן ערוך

שאל את הרב
דלג על שאל את הרב

שאל את הרב

 

 

 כאן תוכל להפנות לרב את שאלתך, הרב ישתדל לענות בהקדם האפשרי.
התשובות נשלחות ישירות למייל השואל. לשליחה יש למלא את הטופס המופיע כאן:

*
רשימת תפוצה


 

מאמרים חדשים
דלג על מאמרים חדשים

מאמרים חדשים

     

 

הצחוק יפה לבריאות

אז מה, זהו? יותר אסור לצחוק? תשובה עפ"י ההלכה

 


    

 הוראות יצרן 

האם זה תקף גם ביחס לחיינו? קרא את ההוראות!


   

 

מחפשים סגולות? 

שלשה ספורים, סגולה אחת! אף פעם לא יזיק לדעת!


    מבחן בגרות

היכן נמצאת הבגרות האמיתית? אקטואלי להיום


   

חשיבות עניית אמן

אז שכחתי לענות אמן. מה כבר קרה? כנסו ותקראו ספור

עבור לתוכן העמוד