הצור תמים פועלו כי כל דרכיו משפט...

תפילת המוסף של ראש השנה לא במהרה תשכח מליבי... פעמים רבות התפללתי תפילה זו שבה מלכויות זכרונות ושופרות נאמרים על הסדר... אך לא הבנתי את עומק משמעותן...

השנה, בה הכנתי את עצמי כראוי ליום הדין, השכלתי לחשוב על עומקם של מילות התפילה אותם קבעו לנו חכמינו זכרונם לברכה...

לאחר סדר המלכויות, בה המלכתי את הקב"ה, עלי... בה הפנמתי את הכתוב 'שמע ישראל ה' אלוקינו ה' אחד', בה ביקשתי, מלוך על כל העולם כולו בכבודך והנשא על כל הארץ ביקרך, והופע בהדר גאון עוזך על כל יושבי תבל ארצך... וידע כל פעול – כי אתה פעלתו... הגיע תורו של 'סדר הזכרונות'.

וכך אמרתי...

אַתָּה זוֹכֵר מַעֲשֵׂה עוֹלָם וּפוֹקֵד כָּל יְצוּרֵי קֶדֶם. לְפָנֶיךָ נִגְלוּ כָּל תַּעֲלוּמוֹת וַהֲמוֹן נִסְתָּרוֹת שֶׁמִּבְּרֵאשִׁית. כִּי אֵין שִׁכְחָה לִפְנֵי כִסֵּא כְבוֹדֶךָ וְאֵין נִסְתָּר מִנֶּגֶד עֵינֶיךָ:

אַתָּה זוֹכֵר אֶת כָּל הַמִּפְעָל. וְגַם כָּל הַיְצוּר לֹא נִכְחַד מִמֶּךָּ:

הַכֹּל גָּלוּי וְיָדוּעַ לְפָנֶיךָ ה' אֱלֹקינוּ, צוֹפֶה וּמַבִּיט עַד סוֹף כָּל הַדּוֹרוֹת. כִּי תָבִיא חוֹק זִכָּרוֹן לְהִפָּקֵד כָּל רוּחַ וָנָפֶשׁ. לְהִזָּכֵר מַעֲשִׂים רַבִּים וַהֲמוֹן בְּרִיּוֹת לְאֵין תַּכְלִית:

וְעַל הַמְּדִינוֹת בּוֹ יֵאָמֵר אֵיזוֹ לַחֶרֶב, וְאֵיזוֹ לַשָּׁלוֹם, אֵיזוֹ לָרָעָב, וְאֵיזוֹ לָשּבַע, וּבְרִיּוֹת בּוֹ יִפָּקֵדוּ לְהַזְכִּירָם לְחַיִּים וְלַמָּוֶת. מִי לֹא נִפְקַד כְּהַיּוֹם הַזֶּה. כִּי זֵכֶר כָּל הַיְצוּר לְפָנֶיךָ בָּא. מַעֲשֵׂה אִישׁ וּפְקֻדָּתוֹ וַעֲלִילוֹת מִצְעֲדֵי גָבֶר. מַחְשְׁבוֹת אָדָם וְתַחְבּוּלוֹתָיו וְיִצְרֵי מַעַלְלֵי אִישׁ:

האמת תאמר ותכתב... כי חזרתי על מילות התפילה בליבי שוב ושוב... ניסיתי לעמוד על מהותה של תפילה זו... וחיל ורעדה אחזתני... וכמעט שלא הבנתי...

למי נועד יום דין זה? כלום נועד הוא לאותם שכבר אינם עמנו? לאותם שליונו למנוחת עולמים? לאותם שכה היינו חפצים שיהיו עדיין עמנו, ואינם??? ושלא נדבר על דורות קודמים, על סבינו וסבתותינו  על דור שלישי ורביעי שמעולם לא הכרנו?

נדמה לרגע, כי יום הדין הגדול... עת בא האדם לאחר סיום חייו עלי אדמות אל המשפט... הוא הזמן בו נידון האדם על מעשיו בכלל ובפרט... בשעה זו שוב כבר לא יועילו לו תחינותיו, הבטחותיו, והתנצלויותיו... או אז נקבע לו לאדם גזר דינו ואוכל הוא את פירותיו או חלילה להיפך... לעומת זאת ימי ראש השנה נועדו לאדם החי עלי אדמות... על מנת לבדוק את מידת הצדקת חייו..

אולם בתפילת סדר הזכרונות גיליתי דברים חדשים... אַתָּה זוֹכֵר מַעֲשֵׂה עוֹלָם וּפוֹקֵד כָּל יְצוּרֵי קֶדֶם! פוקד כל יצורי קדם? הלא דינם כבר הסתיים מזה שנים רבות? נדמה כי דבר חידוש לנו בכך, אכן, אפילו הלך האדם לבית עולמו לפני שנים רבות, כל שלמעשיו היו השלכות, הרי האדם חוזר ונידון ביום זה על כל מעשיו שוב... שהלא: כִּי אֵין שִׁכְחָה לִפְנֵי כִסֵּא כְבוֹדֶךָ! הכל נשאר באותו 'טריות' כבעת עשיית המעשה, אין הבדל בין אם נעשה המעשה לפני שעה קלה או דורות קודמים...

ויתרה על כך...

כִּי זֵכֶר כָּל הַיְצוּר לְפָנֶיךָ בָּא. מַעֲשֵׂה אִישׁ וּפְקֻדָּתוֹ וַעֲלִילוֹת מִצְעֲדֵי גָבֶר. מַחְשְׁבוֹת אָדָם וְתַחְבּוּלוֹתָיו וְיִצְרֵי מַעַלְלֵי אִישׁ ! אף הנגיעות של האדם לעשיית המצווה/העבירה, מחשבותיו הפשוטות ותחבולותיו המעוקלות והסבוכות, ויצרי מעלליו שבאותו הרגע בו הוא חטא עומדים הם לפני ה' לזכרון ועל פיהם דן הוא את דינו של האדם.

מעתה, עת נקרא את פרשת השבוע נחכים בביאור ובהבנת דברי השירה שנאמרו על ידי משה רבינו ע"ה (דברים לב, ד) הַצּוּר תָּמִים פָּעֳלוֹ כִּי כָל דְּרָכָיו מִשְׁפָּט אֵל אֱמוּנָה וְאֵין עָוֶל צַדִּיק וְיָשָׁר הוּא.

כלום דברי שבח הם? כלום היינו מעלים על דעתינו ההפך מזה? הלא את אשר נדרוש כולנו מבשר ודם, לשפוט בצדק וביושר, שכן מבינים אנו כי על מאזני הצדק תלויים סדרי ארצנו, ומבקשים אנו לראות כי אכן אין בהם עוול... וקל וחומר כי משפטי ה' משפטי אמת ויושר הם, ועל כך נותנים אנו שבח לאלוקי העולם?

אכן ישנו חידוש עצום בדברים אלו...

לא הרי משפט הנערך בידי בשר ודם כהרי משפטי ה'...

אף משופט הצדק הישר ביותר לא ימלט הימנו, לפעמים, עיוות ועוול, שהלא אין בכוחו של האדם לשקול בדקדוק מוחלט את גודל החטא... אלא על פי שיקול דעתו ונטיית ליבו...

אף משופט הצדק הישר ביותר לא ימָצֵא כי יוכל להעניש את החוטא בחטא הנכון והמדוד לפי רמת פשיעתו וחטאו של החוטא... שכן הלא לא ניתן להבין כי על מעשה פלוני גזר הדין יעמוד על 3 שנות מאסר בפועל, ועל מעשה אלמוני גזר הדין יעמוד על 2 שנות מאסר בפועל... אין העונש אלא עונש מוערך ומשוערך לפי אמת מידת בן האנוש... ואשר על כן נוכל לפגוש בשני אנשים שחטאו בחטא דומה ונידונו על ידי שופטים שונים, שכל אחד מהם קיבל עונש שונה לחלוטין מחברו...

לא כן משפט הנערך בידי אלוקים...

משפטי ה' נעשים בדקדוק נמרץ! על פי אמת מידה מדוקדקת כפי חטאו אשר חטא...  באיזה מצב היה שבגינו חטא... מֶה היו מניעיו לחטא...  ועל פיהם עונשו נגזר, בעבורו, ורק בעבורו! שהרי מצבו של כל אחד שונה משל רעהו...

ויתרה על כך...

לא הרי משפט הנערך בידי בשר ודם כהרי משפטי ה'...

עת נחבש האדם בבית האסורים... נענשים מכך אף בני משפחתו, רעייתו, קרוביו, ידידיו ומכריו... אולם אין בכך התחשבות כלל וכלל! האם אשת הנאשם חטאה? במה אשמו עולליו של האסיר ששוב לא ישבו עם אביהם בכל עת ובכל שעה נתונה? אך נדמה כי אין בכוחו של שופט לשום ליבו לכל הסובב אותו אלא לַחוטא בלבד שיקבל את עונשו המגיע לו...

לא כך הם משפטי השם... משפטי ה' צדקו יחדיו! הכל נכלל בחשבון! אין אדם נושא בצער בעטיו של המשפט אלא אם כן חייב הוא לשאת בצער זה! אם אשתו ועולליו לא התחייבו בצער זה... אף ראש המשפחה לא היה מקבל עונש מסוג זה... שכן אין עוול! צדיק וישר הוא!

מעתה מבינים אנו כי עת באים אנו למשפט... נפגוש שם אף דורות ראשונים... נפגוש את אותן נשמות החוזרות שוב לדין... על מעשים שנגרמו בעטים של פעולות כאלו ואחרות מלפני עשור שנים ויותר... שכן כל דרכיו משפט! אין אמונה ואין עוול, צדיק וישר הוא!

דבר זה מעורר לנו פתח להבין את גודל החרטה מחד, וגודל ההתייחסות מאידך, לכל פעולה אותה אנו עושים בחיינו, ובפרט בימים אלו שבין כסה לעשור..., שכן דינינו אינו אך על מעשינו גרידא, אלא אף על השלכותיהם... כל פעולה אותה נעשה נשקול ונמדוד בפלס שוב ושוב מה תעשה פעולתינו... כיצד היא תשפיע לאורך שנים... האם בחילול שם שמים איננו גורמים נזק בלתי הפיך לאנשים אחרים... ושוב אותם דורות שלא זכו להתקרב, להתחזק בדברי השם, הרי הם בגין מעשה פעוט זה שעשה האדם... ונמצא הנזק שבמעשה פעוט זה... הוא רב...

ומאידך, בקידוש שם שמים... עת ננהג בדרכינו כראוי וכיאה למעמדנו... נדע כיצד מעשה זה משפיע לאורך שנים רבות... כיצד במעשה זה של קידוש שם שמים התחזקו אף אחרים בתורה ובמצוות ושוב אותם דורות שזכו להתחזק בדבר השם... הרי הם נזקפים לזכותו של האדם במעשה פעוט זה של קידוש שמו יתברך...

הַצּוּר תָּמִים פָּעֳלוֹ כִּי כָל דְּרָכָיו מִשְׁפָּט אֵל אֱמוּנָה וְאֵין עָוֶל צַדִּיק וְיָשָׁר הוּא !!!

הלא דבר הוא?!?!?

 

 

 

לתגובות: Shlomogrin@gmail.com

להזמנת הרצאות: 054-8433102

 

עבור לתוכן העמוד