מה עדיף, ישיבה או צבא?

הגדל


 

   

שאלה:

מה עדיף, ישיבה או צבא?


 

   

תשובה:

כדי לענות על שאלה זו, יש לברר קודם מהן הסיבות המקובלות כן ללכת לצבא ונתייחס לכל אחת מהן 

  

1. חובה מוסרית לשרת את המדינה ולסייע בהגנתה.

 

2. חייבים שיהיה צבא, אם כולם ישבו בישיבות וילמדו, מי יגן עלינו וילחם עבורנו.

 

3. החוק מחייב שרות צבאי.

 

4. לאלו שעשו שרות צבאי יותר קל למצוא אח"כ עבודה טובה.

 

5. אם לא אתגייס לצה"ל המשפחה והחברים יראו זאת בעין שלילית.

 

 

נתייחס כעת לכל אחת מהסיבות הנ"ל בנפרד:

 

1.  הטענה בעיקרון צודקת, ודאי שישנה חובה מוסרית לשאת בעול עם הציבור. על האדם לדאוג לא רק לעצמו אלא גם לזולתו, ואף לכל העם כולו, ועל כן ודאי שישנה גם חובה מוסרית לעזור בהגנה על העם.

 

המשפט הפותח והעיקרי החשוב ביותר לכל תפיסת הנושא הזה היא ההכרהבכך ש'אם ה' לא ישמור עיר, שווא שקד שומר'. בפסוק זה בתהילים מבטא דוד המלך את האמונה הבסיסית שאם ה' לא יעניק לנו את ההגנה, לא יעזור לנו כל צבא חזק שבעולם.

 

בזה, דרך אגב, רובו המוחלט של עם ישראל מאמין, אנחנו רואים בעיתות מלחמה איך שכולם מתכנסים באמונה ובתפילה לבורא עולם שישמור ויגן על חיילינו, משום שאין ספק שבידו נתון כל הדבר.

דע לך בחור יקר, שעל פי אמונתינו, עיקר ההגנה על העם נעשית מכח לימוד התורה הקדושה.

 

ככל שיש יותר תורה וחיזוק רוחני בעם ישראל, כך כוחות האויב לפגוע בנו פוחתים והולכים, וככל שכמות המשקיעים עצמם בלימוד התורה פוחתת, כך גם חס וחלילה גובר כח האויב והסכנות הביטחוניות מתרבות ומתעצמות. וכך נאמר בספר ויקרא בתחילת פרשת בחוקותי: "אם בחוקתי תלכו (שתהיו עמלים בתורה – רש"י) ואת מצותי תשמרו ועשיתם אתם... ונתתי שלום בארץ ושכבתם ואין מחריד, והשבתי חיה רעה מן הארץ וחרב לא תעבור בארצכם, ורדפתם את אויביכם ונפלו לפניכם לחרב וגו'". הרי מבארת לנו התורה באופן ברור ששמירת התורה והמצוות מעניקה הגנה ושלום ובטחון ואילו העבירה על התורה והמצוות מחלישה את ההגנה.

 

ענין זה מבואר באר היטב גם בעוד מקומות בתורה שבכתב ובתורה שבעל פה.

 

נכון, צריך גם חיילים להגן על העם, משום שהעולם בנוי באופן שצריך לבצע את ההשתדלות והמעשה ולא לסמוך על ניסים. אבל !!!! לאחר שיש חיילים ויש צבא, הצלחת החיילים בתפקידם תלויה בלימוד התורה. ולכן, מי שהולך ללמוד בישיבה ומרבה שם בלימוד תורה, מסייע באופן ישיר להגנה על המדינה. הוא מסייע להגנה על החיילים המשרתים בצבא ומעניק להם הגנה רוחנית שכלפי בורא העולם היא זו המהותית.

 

יוצא אם כן, שאת החלק העיקרי, החשוב והיותר משמעותי בביטחון העם, עושים לומדי התורה. בנוסף על כך ככל שאדם מרבה בלימוד תורה, הוא תורם ליותר הצלחות בעם גם בתחומים אחרים.

 

אז אם תרומה לביטחון העם ולהצלחתו באמת חשובה לך, חשוב היטב, היש לך תרומה יותר גדולה לכך מאשר ללכת לישיבה קדושה?!

 

2.  זה נכון שצריך צבא, עם ישראל לא נמצא היום בדרגה רוחנית מספקת בשביל לשבת שאננים ובטוחים ללא צבא טוב, אך עלינו לזכור שמה שהצבא עושה זו רק השתדלות בלבד, והצלחה לא תלויה בהשתדלות.

 

כמו שאדם צריך להשתדל בהשגת פרנסתו, ובכל זאת כידוע ההכנסה הכספית שתבוא לכיסו אינה תלויה באיכות וכמות ההשתדלות, אלא במה שנגזר עליו משמים, לפי זכויותיו הרוחניים. כך גם בנוגע לצבא, צריך לעשות השתדלות, אבל ההצלחה הצבאית לא תלויה בכמות החיילים שישרתו ובכושרם הצבאי.

 

היום, המצב הוא שלא חסרים חיילים בשביל לצאת ידי חובת ההשתדלות הצבאית. מה שכן, חסרים יהודים יקרים שמוכנים להשקיע את עצמם באהלה של תורה – דבר שיביא להגנה הרוחנית המוחלטת. לכן במצב של היום אתה יכול ללכת חופשי לישיבה. את הכח שחשבת להשקיע בלחימה צבאית, תשקיע בלחימה נגד היצר הרע ובעמל תורה רציני, הרווח כאמור, יהיה תועלתי ללא שיעור.

 

3.  שאלה זו בטעות יסודה, שכן הליכה לישיבה ודחיית גיוס הינו דבר חוקי לחלוטין. אין זה דומה כלל להשתמטות מצה"ל. כמו שעתודאי יכול ללמוד השכלה גבוהה ולדחות את שרותו הצבאי, כך גם תלמיד בישיבה זכותו החוקית לקבל אישור לדחית שרותו הצבאי.

 

4.  המציאות בשטח מראה שיש הרבה אנשים שעובדים טוב ומרוויחים טוב, למרות שהם לא עשו שרות צבאי. עיין בשאלה במדור זה על אי עשיית בגרויות עקב לימוד בישיבה. חלק מהדברים שנכתבו שם, נוגעים גם לשאלה זו.

 

5.  ודאי, זה ניסיון לא קל ללכת לישיבה ולא לצבא אם נמצאים בחיק משפחה ובסביבה שתראה זאת בעין רעה ובאופן שלילי.

 

אבל כמו שאתה יודע שכל ניסיון שבא לאדם, הוא בא על מנת שנעמוד בניסיון ולא נכשל בו. כך גם הניסיון הזה, מציבים לך קשיים ללכת לישיבה כדי לראות עד כמה עשית רצון השם וההתעלות בתורה חשובה לך, עד כמה אתה מוכן לוותר על דברים מסויימים לצורך כך.

 

לכן, אם החלטת שאתה מעדיף ישיבה על צבא, אל תיסוג מכך עקב חששות שכאלו, תהיה חזק, תהיה גיבור אמיתי. מי שעומד בכאלו ניסיונות בהחלט ראוי הוא לדרגה של חייל מצטיין מאד בצבא השם יתברך, ואין ספק שהוא יקבל על כך משמים שכר גדול.

 

בהמשך הדרך, סביר להניח שהמשפחה והסביבה יתרגלו לכך שאתה לומד בישיבה ויש לך דרך אחרת בחיים, וכבר לא יסתכלו עליך בעין שלילית. ישנו אפילו סיכוי גדול, שבעתיד הקרוב הם יעריכו אותך על אומץ לבך ועמידתך האיתנה על עקרונותיך.

 

 

בנוסף על האמור, צריך עוד לדעת שמי שרוצה ללכת בדרך התורה באופן הטוב ביותר, וכמצופה ממנו, קשה מאד להצליח בכך בצבא של היום. הניסיונות הרוחניים שיש בצבא רבים וקשים, ואף אחד לא יכול להיות בטוח שהוא יעמוד בהם באופן המושלם ולא יארע לו שום נזק רוחני. רבים ירדו בצבא, השם ירחם, ירידה רוחנית חזקה.

 

הארכנו מאד בנושא זה וניסינו בעזרת השם להסבירו ולבארו כראוי. למי שעדיין לא שוכנע מספיק, שילך לראות כיצד נוהגים אצל גדולי ישראל האמיתיים, האם הם שולחים את ילדיהם ותלמידיהם לצבא, האם שמענו אותם מדברים אי פעם על חשיבות השירות הצבאי?

 

התשובה לכך היא שלילית, ההפך, הם דיברו ומדברים ללא הרף על החשיבות ללמוד בישיבות.

 

למה שנחשוב שאנחנו יותר חכמים ומבינים מהם?! למה שלא נבטל את דעתנו לדעתם, לדעת התורה שבהם, ונקיים את מה שכתוב בתורה "ועשית ככל אשר יורוך"?! נלך בדרכם ונתגייס גם אנחנו לעולם התורה – לישיבות הקדושות. נראה לקב"ה עד כמה תורתו חשובה לנו, ועד כמה אנחנו מוכנים לעשות למענה.

 

תגובות
מס. התגובהתוכן התגובה
1. חיים (8/09/2011 15:51:48)
2. יעמני קיצוני (3/10/2011 19:50:24)
6. יחי (18/10/2013 15:25:56)
8. 
מזל שדוד המלך הכיר בחשיבות הצבא...
עופר (24/08/2015 22:16:19)
שאל את הרב
דלג על שאל את הרב

שאל את הרב

 

 

 כאן תוכל להפנות לרב את שאלתך, הרב ישתדל לענות בהקדם האפשרי.
התשובות נשלחות ישירות למייל השואל. לשליחה יש למלא את הטופס המופיע כאן:

*
רשימת תפוצה


 

מאמרים חדשים
דלג על מאמרים חדשים

מאמרים חדשים

     

 

הצחוק יפה לבריאות

אז מה, זהו? יותר אסור לצחוק? תשובה עפ"י ההלכה

 


    

 הוראות יצרן 

האם זה תקף גם ביחס לחיינו? קרא את ההוראות!


   

 

מחפשים סגולות? 

שלשה ספורים, סגולה אחת! אף פעם לא יזיק לדעת!


    מבחן בגרות

היכן נמצאת הבגרות האמיתית? אקטואלי להיום


   

חשיבות עניית אמן

אז שכחתי לענות אמן. מה כבר קרה? כנסו ותקראו ספור

עבור לתוכן העמוד