מה צריך כדי להצליח בישיבה?

"אין לי ראש ללימודים" | "אני לא מצליח להבין את הגמרא" | "יש לי זיכרון גרוע" | כל אלו בכלל לא קשורים ללימוד בישיבה. רק כח הרצון שלכם יקבע כמה תצליחו בישיבה.
הגדל

תחנת הרכבת של לובלין, שנות השלושים המוקדמות, מזרח פולין.


דלתות הרכבת נפתחות בחריקה צורמת, ומהקרונות העמוסים לעייפה יוצאים המוני הנוסעים, צרורותיהם על שכמם. אלו מבניהם שאינם נושאים משאות כבדים, מפהקים מלוא פיהם ומתמתחים מלוא קומתם. ארוכה היתה הדרך מוורשה הבירה. ארוכה ומעייפת.


בין ההמון בולטת נוכחותו של שמואל הצעיר. מביתו שבווינה בירת אוסטריה הוא הגיע לכאן. אך יצא מתחנת הרכבת כשתרמילו הדל בידו, הרים עיניו אל קו האופק, מחפש אחר המבנה המפורסם של ישיבת חכמי לובלין. זוהי ישיבתו של רבי מאיר שפירא, חבר הפרלמנט הפולני ומי שלימים התפרסם כמחולל רעיון 'הדף היומי'.


לישיבה זו נהרו טובי התלמידים מכל רחבי אירופה, ואפילו מאמריקה הרחוקה. שמואל ואזנר הוינאי נמנה גם הוא על המבקשים להצטרף לנבחרת של לומדי התורה. לחבוש את ספסליה של הישיבה המפורסמת והיוקרתית.


בניין הישיבה ניצב לנגד עיניו במלוא הדרו. בחשש מה הוא מטפס את גרם המדרגות, עומד על מפתנו של בית המדרש. מאות תלמידי חכמים צעירים גודשים את המקום עד גדותיו. חלקם יושבים, אחרים עומדים וכמה מבניהם פוסעים אנה ואנה כשהם שוקעים במחשבות עמוקות בניסיון לרדת לרובד נוסף של דברי התלמוד. להבין אותם בעמקות חדשה ובבהירות גבוהה יותר.


העלם הצעיר שואף מלוא ריאותיו מאווירה הקדוש של הישיבה. חפץ הוא להימנות על תלמידיה. אחד הלומדים הבחין בו, וכששמע את שבפיו הפנה אותו לאחד מוותיקי התלמידים, אותם מינה ראש הישיבה לבחון את התלמידים החדשים, ולהחליט את מי מהם לקבל לישיבה ואת מי לשלוח כלעומת שבא, תוך המלצה חמה שיחפש ישיבה שמתאימה יותר ליכולותיו ולכוחות הנפש שלו.


 

וזאת יש לדעת. בישיבת חכמי לובלין, ידעו הכל, יש להיבחן על מסכת שלמה מהתלמוד הבבלי, ורק מי שיעמוד בהצלחה בכור המבחן יוכל להתקבל לישיבה.


הבחור המבוגר שזקן כבר עיטר את לחייו פתח את הגמרא ובחן את ידיעותיו של התלמיד הצעיר.


- "מצטער ידידי", פסק הבוחן את פסוקו. "ניכר עליך שהכנת היטב את החומר, אך אני חושב שאתה לא מתאים לישיבה שלנו. אתה לא תמצא את עצמך בין התלמידים כאן שכולם חריפים ומוכשרים במיוחד.


התשובה הלמה בפניו של שמואל הצעיר. כמה טרח והתייגע כדי להכונן למבחן. מווינה הרחוקה הגיע עד לובלין, רק כדי לקבל תשובה שלילית?


בלא אומר ודברים נטל את תרמילו ויצא מהחדר.


שתי דקות לאחר מכן נכנס הבוחן להיכל הישיבה, והנה רואות עינו את הבחור הצעיר כשהוא יושב על הספסל ולפניו ספר פתוח.


- "סליחה" אמר בקול תקיף. "אני חושב שלא הבנת את התשובה שלי. עניתי לך שאתה לא מתאים לכאן ועל כן אתה נדרש לקחת את החפצים שלך ולחפש ישיבה אחרת".

 


 "הבנתי היטב את דבריך" השיב לו שמואל. "ובעוד דקות אחדות אכן אקח את חפצי ואצא מכאן. אבל יש לי עוד עשרים דקות עד שהרכבת תגיע, ומרחק ההליכה הנו עשר דקות בלבד, אז חשבתי לנצל את הדקות הבודדות הללו שברשותי כדי ללמוד תורה".

הבחור המבוגר, שרק לפני דקה נזף בשמואל, חייך חיוך רחב: "אני שמח להודיע לך ששיניתי את דעתי", אמר לו. "אם גם אחרי שספגת אכזבה גדולה כל כך, אתה עדיין מנצל דקות בודדות כדי ללמוד תורה, בטוח אני שתצליח להסדר בישיבה, ומה שלא יעשו הכישרונות, יעשה כח הרצון שלך. אתה תוכל להתמודד עם הרמה הגבוהה ותמצא לעצמך מקום מכובד בין התלמידים".


שמואל נשאר בישיבה. התמיד בלימודו יומם ולילה, ולימים הפך לגדול בישראל, הלא הוא הרב שמואל ואזנר שנפטר בחג הפסח האחרון כשהוא בן יותר ממאה שנים, וכשהעולם היהודי כולו צועד בעקבות פסקי ההלכה שיצאו מבית מדרשו.

שאל את הרב
דלג על שאל את הרב

שאל את הרב

 

 

 כאן תוכל להפנות לרב את שאלתך, הרב ישתדל לענות בהקדם האפשרי.
התשובות נשלחות ישירות למייל השואל. לשליחה יש למלא את הטופס המופיע כאן:

*
רשימת תפוצה


 

מאמרים חדשים
דלג על מאמרים חדשים

מאמרים חדשים

     

 

הצחוק יפה לבריאות

אז מה, זהו? יותר אסור לצחוק? תשובה עפ"י ההלכה

 


    

 הוראות יצרן 

האם זה תקף גם ביחס לחיינו? קרא את ההוראות!


   

 

מחפשים סגולות? 

שלשה ספורים, סגולה אחת! אף פעם לא יזיק לדעת!


    מבחן בגרות

היכן נמצאת הבגרות האמיתית? אקטואלי להיום


   

חשיבות עניית אמן

אז שכחתי לענות אמן. מה כבר קרה? כנסו ותקראו ספור

עבור לתוכן העמוד