תרבות יהודית

מה הוא יסודה של התרבות היהודית שהוריש לנו יעקב? כיצד בונים משפחה יהודית לדורי דורות? כיצד יוצרים את ההמשך הנפלא ואת הדר הנהגת הבית היהודי?
הגדל

 

וַיִּיקַץ יַעֲקֹב מִשְּׁנָתוֹ וַיֹּאמֶר אָכֵן יֵשׁ ה' בַּמָּקוֹם הַזֶּה וְאָנֹכִי לֹא יָדָעְתִּי: וַיִּירָא וַיֹּאמַר מַה נּוֹרָא הַמָּקוֹם הַזֶּה אֵין זֶה כִּי אִם בֵּית אֱלֹקים וְזֶה שַׁעַר הַשָּׁמָיִם: וַיַּשְׁכֵּם יַעֲקֹב בַּבֹּקֶר וַיִּקַּח אֶת הָאֶבֶן אֲשֶׁר שָׂם מְרַאֲשֹׁתָיו וַיָּשֶׂם אֹתָהּ מַצֵּבָה וַיִּצֹק שֶׁמֶן עַל רֹאשָׁהּ: וַיִּקְרָא אֶת שֵׁם הַמָּקוֹם הַהוּא בֵּית אֵל וְאוּלָם לוּז שֵׁם הָעִיר לָרִאשֹׁנָה: (כ"ח ט"ז)

 

בין באר שבע לחרן, יסד וחקק יעקב אבינו - בחיר האבות, את חוקי ה"תרבות" היהודית ואושיותיה. באותו מקום, הוא יצר את ההבדל המהותי בין תרבות זו לתרבויות שונות ומגוונות שהיו ועוד יהיו, פזורות על פני כל ההיסטוריה עד ימינו אנו.

 

שם - "ויפגע במקום" שהוא הר המוריה, ראה לנכון יעקב ליצור את התשתית והבסיס לבית היהודי שאותו יקים בתקופה הקרובה אצל דודו הידוע לשמצה - לבן.

 

אכן, אין מקום מתאים יותר ליסוד התרבות היהודית מהר המוריה, שהוא המקום הנבחר לישראל מימים ימימה, הוא המסמל את השאיפה הלאומית ואת החיבור בין כל קצות העם בכל פזורותיו לאורך שנות העליה לרגל. ולאורך שנות הגלות - בכמיהה ליסוד ותיקון הבית על הר זה.

 

ואין מתאים יותר מיעקב אבינו, לייסד תרבות זו. כי זה הוא יעקב אשר עליו מוטלת המשימה לבנות את עם ה', להיות אבי שבטי י-ה - הם ראשי תולדות ישראל לעולמים. הוא יעקב שעל שמו נקרא העם "ישראל", כי בעוד שאברהם אבינו ויצחק אבינו המה שורשי ויסודות העם הרי שיעקב הוא הגזע שממנו יפוצו הענפים ועליו יסמכו, על כן יישאו את שמו לעד.

 

ללא ספק, זה הוא גם הזמן המתאים ביותר לייסד את התרבות היהודית, כאשר נשלח על ידי הוריו למצוא את בת זוגו בחרן, וטרם ייגש לבנות את ביתו - בית ישראל, יציב לעצמו את המטרות הברורות ואת הדרך ליישמן באופן הרצוי והראוי.

 

את באר שבע, יוצא יעקב בעירום ובחוסר כל, את הכל הוא משאיר מאחוריו לעשיו ואינו לוקח עימו מאומה, כל זאת, כדי להבהיר קבל עם ועדה כי לא תאוות ממון או שאיפה לגדלות הביאה אותו לנטילת הברכות - וכי אין הוא זקוק למאומה כדי לבנות את ביתו. אדרבה, הנה הוא, אשר קיבל את הברכות, גולה מבית הוריו והולך לבנות את ביתו בעשר אצבעותיו ומתוך יגיעה עצומה ועבודה מאומצת, כך בונים בית יהודי, אין זאת ירושה או דבר הבא מאליו כברכה או גזירה,

 

דרושה יגיעה ועבודה מאומצת, דרושה תשומת לב מרבית לבניית הבית היהודי.

 

"יעקב יוצא כדי לבנות בית יהודי, ולשם כך אין הוא זקוק אלא לאוצרות הטמונים באישיותו. בכך פותח סיפורו של יעקב, שכן כל האמור להלן [על סיפור חייו של יעקב] סובב על ייסוד הבית" [רש"ר הירש]

 

מה הוא יסודה של התרבות היהודית שהוריש לנו יעקב? כיצד בונים משפחה יהודית לדורי דורות? כיצד יוצרים את ההמשך הנפלא ואת הדר הנהגת הבית היהודי? היסוד הראשון הוא "המקום", הבסיס הקדוש שאותו בחר יעקב כמקום ליסוד הבית, יעקב בוחר במקום המקודש ביותר כדי ליצור בו את ההתחלה הטובה, זאת, ירשנו ממנו לדורי דורות כמתנת חינם, כי הבסיס - לעד קיים, ומכאן הוא פונה להשמת יסודות התרבות היהודית.

 

ויסודה של התרבות היהודית, טמון בבקשתו של יעקב תוך כדי ההתגלות האלוקית שבה חזה בשנתו בהר המוריה : "אין זה כי אם "בית אלוקים" ... ויקרא את שם המקום ההוא "בית א-ל" ...והאבן הזאת ...יהיה "בית אלוקים".

 

יעקב סולד מעצם החשיבה על הרחוב ועל ה"חוץ", ושלא כתרבויות שונות הדוגלות ביציאה לחיק הטבע על מנת לברוח מהחיים הפרוזאים ולהימלט אל יפי שירתו הפואטית של הטבע וברואיו, וכדוגמת התרבות הסטואית ודומיה, יורשי יעקב מוצאים את ה' ואת שכינתו בראש ובראשונה בבית:

 

"הן יעקב היה הראשון אשר ביטא בפיו, כי יש לבקש את ה' בבית, הוא הראשון שהגה את הרעיון הגדול "בית אלוקים" "בית ה'", אשר כל עיקרו אינו אלא זה: החוג אשר בו חיי האדם פורחים ומשגשגים, המקום שאליו ישא האדם את כל אשר ירכוש, ובו יפעל ויבנה את חייו, חוג זה הוא המקום הגדול והקרוב ביותר להתגלות ה'". [הנ"ל]

 

כמה עוצמה יש בתרבות נהדרת זו, הבונה את האדם אל תוך חיק משפחתו והמשרה את השכינה בביתו, זו התרבות אשר סותרת מאות תרבויות לאורך ההיסטוריה ועד ימינו. זו התרבות שסותרת את עבדות האדם למישרתו ולמקום עבודתו - תוך כדי הקרבת הבית וכל אשר בו למען מטרה אחת ויחידה - "קידום" בעבודה.

 

זו הסתירה הגדולה למי ששם חייו בכפו למען כל צעד קטן בקריירה האישית, זו התרבות שסותרת את כל מושגי התרבות המערבית - שרמסה ברגל גסה את קיום הבית והתא המשפחתי ועודדה את האדם בפרסומות שואגות בכל פינה: "תהיה אגואיסט" "פנק את עצמך" "קידום אישי" "אל תהיה פראייר",

 

במסרים חוזרים ונשנים אודות הצורך "לקנות קרמיקה חדשה שתוציא לשכנך את העיניים", או "לשכן שלך לא יהיה שולחן כזה לעולם", ו: "קנה ג'יפ שהחברים שלך יתפוצצו מרוב קנאה". כמו "אל תצא לרחוב בלי עט...", יש לי מכר ששינן את השם הלועזי של חברת העטים היוקרתית במשך שעות רבות רק כדי להגיע לעבודה ולומר לחברו "מה אין לך עדיין עט של ..." בלי להזדקק לטיפול שיניים מיידי.

 

ההפך הגמור והסתירה המוחלטת לתרבות היהודית, הוא הרצון להחצין את הכל כלפי חוץ ולא כלפי פנים אל הבית. התרבות הקלוקלת הכללית הפכה את כל הדברים הנסתרים והאישיים לנחלת הכלל, פרצה כל גדר והפילה כל מחיצה בין ה"חוץ" לבין ה"בית", זו היא התרבות המשחיתה וההרסנית.

 

וכיצד נתפעל מאחוזי המשפחות המתפרקות בהשפעת תרבות קלוקלת זו, אם יסודותיה בנויים על ריחוק מהבית ועל אגואיזם טוטלי במקסימום האפשרי, כיצד יוכל האדם לחיות בביתו ולהשרות את השכינה בתוכו, אם שיקוליו הם לעולם ללא נגיעות לכלל אלא אך ורק במה שטוב ומועיל "לעצמו".

 

ולעומתה, התרבות היהודית הבונה ומפארת, משקיעה ומאירה את הבית היהודי, הופכת אותו ל"בית אלוקים" שבו יגדלו ויפרחו שתולים בבית ה' ילדי ישראל אשר ימשיכו את שושלת הזהב בשמירת תורה ומצוות וקיום חובתם בעולמם.

 

"יעקב הגשים בחייו את יעודו של שם ... "לנטוע אהלים בהם תשרה השכינה", חכמי ישראל ביטאו רעיון שהשקפת עולם שלמה מקופלת בו: "עיקר שכינה בתחתונים"... מאמרים אלו והדומים להם מורשה הם לנו מרוח יעקב... הרי כאן הניגוד בין רוח היהדות ותרבות נכריה" [הרש"ר].

שאל את הרב
דלג על שאל את הרב

שאל את הרב

 

 

 כאן תוכל להפנות לרב את שאלתך, הרב ישתדל לענות בהקדם האפשרי.
התשובות נשלחות ישירות למייל השואל. לשליחה יש למלא את הטופס המופיע כאן:

*
רשימת תפוצה


 

מאמרים חדשים
דלג על מאמרים חדשים

מאמרים חדשים

     

 

הצחוק יפה לבריאות

אז מה, זהו? יותר אסור לצחוק? תשובה עפ"י ההלכה

 


    

 הוראות יצרן 

האם זה תקף גם ביחס לחיינו? קרא את ההוראות!


   

 

מחפשים סגולות? 

שלשה ספורים, סגולה אחת! אף פעם לא יזיק לדעת!


    מבחן בגרות

היכן נמצאת הבגרות האמיתית? אקטואלי להיום


   

חשיבות עניית אמן

אז שכחתי לענות אמן. מה כבר קרה? כנסו ותקראו ספור

עבור לתוכן העמוד