הָבָה לִּי בָנִים

שנים רבות שלא זכתה להביא ילדים לעולם, כל האמצעים האפשריים כבר נעשו, שלא נדבר על התפילות הרבות שנעשו בעולם התורה והישיבות על מנת שישמע אלוקים את תפילתם וייענה לבקשת המשפחה והאם האומללה הממתינה בכיליון עיניים לזכות בפרי בטן...
הגדל

שנים רבות שלא זכתה להביא ילדים לעולם, כל האמצעים האפשריים כבר נעשו, שלא נדבר על התפילות הרבות שנעשו בעולם התורה והישיבות על מנת שישמע אלוקים את תפילתם וייענה לבקשת המשפחה והאם האומללה הממתינה בכיליון עיניים לזכות בפרי בטן...

אולם בסופו של דבר – התוצאה שלילית...

היא פונה לבעלה, בבכי מר ובתחנונים, אני לא מסוגלת יותר... חיי אינם חיים, טוב מותי מחיי, מדוע ולמה מנסה אותי אלוקים בנסיון מר שכזה???

מה היינו מצפים מכל אדם באשר הוא ועל אחת כמה וכמה אדם המורם מעם בדרגתו המוסרית והרוחנית שיתנהג במקרה מר שכזה?

לבטח, נחשוב לעצמינו, יתן לה בעלה עידוד ותמיכה, יחזק את נפשה בכל כוחו ומרצו, אם אנשי 'עולם הזה' הינם יפצה אותה ביציאה למסעדה כזו או אחרת, או בחופשה, על מנת להשכיח, על מנת להרגיע, על מנת לאחות את שברי ליבה ולעודדה בתכלית החיים ובנסיונם...

מעתה, הבה ונתבונן כיצד נהג אבינו יעקב כאשר רעייתו רחל 'נשברה' ופנתה אל בעלה על מנת לשוח בפניו את שברונה האישי, בכך שאינה זוכה לפרי בטן, ואינה זוכה להעמיד מתוכה את שבטי י-ה...

וכך מתארת התורה (בראשית ל, ה-ו)

וַתֵּרֶא רָחֵל כִּי לֹא יָלְדָה לְיַעֲקֹב וַתְּקַנֵּא רָחֵל בַּאֲחֹתָהּ וַתֹּאמֶר אֶל יַעֲקֹב הָבָה לִּי בָנִים וְאִם אַיִן מֵתָה אָנֹכִי:  וַיִּחַר אַף יַעֲקֹב בְּרָחֵל וַיֹּאמֶר הֲתַחַת אֱלוקים אָנֹכִי אֲשֶׁר מָנַע מִמֵּךְ פְּרִי בָטֶן ???

אתמהה...

הייתכן? יעקב אבינו?

יעקב אבינו יענה לאשתו השבורה והרצוצה בכעס? בחרון אף?

כלום אף לאדם הפשוט היה לו להתנהג ברחמים גדולים, בעידוד ובתמיכה עד כמה שידו משגת, ואפילו את שידו אינה משגת...

על אחת כמה וכמה על יעקב אבינו מוטלת חובה מוסרית ואנושית זו לנהוג כן כלפי רחל אשתו, היעלה על הדעת לומר כי בכוונת התורה ללמדינו בסיפור זה מה עלינו לא לעשות??? כלום יעלה על הדעת כי יעקב אבינו נהג ולו במקצת שלא כראוי לרעייתו???

וודאי ובוודאי שלא...

חלילה מלהעלות על דל מחשבתינו כי זו הייתה כוונתו של יעקב, חלילה...

ואכן, אם התורה סיפרה לנו התנהגות זו, בהכרח כי מוסר השכל גדול טמון במעשהו של יעקב, בחרון אפו, כשאמר לה לרחל 'התחת אלוקים אנוכי אשר מנע ממך פרי בטן'

וכך ביארו רבותינו.

האדם, כשקשה לו, כשרע לו, הוא משתדל אף מתאמץ הוא לעשות את שבכוחו לעשות, שכן אם אין אני לי, מי לי...

אולם, מגיע הרגע בו האדם 'נשבר' מגיע הרגע בו כבר אין לו לאדם כח להתמודד עם הבעיה, עם המצוקה בה הוא נמצא, ואו אז פונה הוא אל 'הרב המרפא' / 'הרב המחולל ניסים ופלאות' על מנת לקבל את ברכתו ועצתו...

ברגעים אלו, מרגיש האדם כי 'אני את שלי עשיתי...'

כעת – 'ניתן לרב לעשות את שלו...'

מעתה, אני כבר לא מחוייב להתפלל כמו מקודם... מעתה, אני כבר לא מחוייב לשפר את דרכי והתנהגותי במידות ודרך ארץ כפי שהתנהגתי בחיזוק עד עתה...

שכן, 'אני את שלי עשיתי, כעת תורו של הרב הגואל...'

אולם כנגד טעות זו מתארת לנו התורה הק' את המסר אותו מעביר יעקב לרעייתו רחל...

חלילה מלחשוב כי יעקב אבינו שוב לא התפלל בעד אשתו, חלילה...

חלילה מלחשוב כי יעקב אבינו שוב לא דאג לתת כתף ומשענת עבור אשתו, חלילה...

אולם יעקב רצה ללמד את רחל את הדבר הזה, בדווקא...

אל תתלי את יהבך ובטחונך, בי!!!

אני יכול אמנם להתפלל עלייך, אולם אין זה פותר אותך, אין זה מהווה אישור ליציאה מחובתך האישית לפעול בעד עצמך!!!

אף אם תאמרי, אתה גדול ממני, אף אם תאמרי תפילתך לבטח טובה היא משלי, מכל מקום אינה דומה תפילה של הרב המבקש לתפילתו של האיש עצמו הנמצא בעת צרה...

שכן, אומר לה יעקב, אני זכיתי להוליד ילדים מלאה, סימן הוא כי אין כל תביעה בשמים על התנהגותי ודרכי, אולם באם המציאות מוכיחה כי אני ולאה זכינו לילדים ואילו את היא האשה העקרה, סימן הוא מן השמים כי אלוקים דורש ממך משהו, משהו השייך אלייך, משהו שלמרות תפילותי תחנוני ובקשותי, לא יועילו אם לא שאת תפעלי בכוחותיך בתפילותייך ובמעשייך!

אל תתלי בי, אל תחשבי כי מעתה חובת ההתמסרות וההתחסדות הינה נחלתי, ואילו את עשית את שלך, חלילה – יאמר יעקב לרחל! אף כי אני את שלי יעשה מחובתי המוסרית מכל מקום את את שלך עדיין לא עשית דיו...

שכן ממך מנע אלוקים פרי בטן ולא ממני...

לא בכדי פירש רש"י ותקנא רחל באחותה – קנאה במעשיה הטובים...

אכן, דווקא מתוך הבנה זו כשרואה רחל כי כנראה מעשיה של לאה טובים ממעשיה, מקנאה היא בה קנאת סופרים, ומבקשת את עזרתו של יעקב...

ועל כך משיב הוא לה... אם חסר לך מעשים טובים על מנת לזכות בפרי בטן, על מנת לזכות ללדת את שבטי י-ה, הרי כי עיקר חובת התפילה והבקשה מוטלת עלייך, ואם תפעלי נכון, הרי כי קנאתך קנאה נכונה וטובה היא ובכך דווקא תזכי כי יתמלאו כל משאלותייך.

שאל את הרב
דלג על שאל את הרב

שאל את הרב

 

 

 כאן תוכל להפנות לרב את שאלתך, הרב ישתדל לענות בהקדם האפשרי.
התשובות נשלחות ישירות למייל השואל. לשליחה יש למלא את הטופס המופיע כאן:

*
רשימת תפוצה


 

מאמרים חדשים
דלג על מאמרים חדשים

מאמרים חדשים

     

 

הצחוק יפה לבריאות

אז מה, זהו? יותר אסור לצחוק? תשובה עפ"י ההלכה

 


    

 הוראות יצרן 

האם זה תקף גם ביחס לחיינו? קרא את ההוראות!


   

 

מחפשים סגולות? 

שלשה ספורים, סגולה אחת! אף פעם לא יזיק לדעת!


    מבחן בגרות

היכן נמצאת הבגרות האמיתית? אקטואלי להיום


   

חשיבות עניית אמן

אז שכחתי לענות אמן. מה כבר קרה? כנסו ותקראו ספור

עבור לתוכן העמוד