אחריות ההורים

לֹא תִשְׁתַּחֲוֶה לָהֶם וְלֹא תָעָבְדֵם כִּי אָנֹכִי יְהֹוָה אֱלֹהֶיךָ אֵל קַנָּא פֹּקֵד עֲוֹן אָבֹת עַל בָּנִים עַל שִׁלֵּשִׁים וְעַל רִבֵּעִים לְשׂנְאָי: וְעֹשֶׂה חֶסֶד לַאֲלָפִים לְאֹהֲבַי וּלְשֹׁמְרֵי מִצְוֹתָי: (כ' ה')

מדוע צריכים ההורים לדאוג לחינוך ילדם במסירות אין קץ, מי אשם בתכונות רעות ובמידות לא טובות של הילד. הקב"ה פוקד עוון אבות על בנים וקושר את עתיד הילד בהוריו, בצירוף מעלותיהם וחסרונותיהם.

הורים חייבים לחנך את ילדיהם ולהשקיע בהם כוחות רבים כדי לתקנם ולהשלימם, היות ולהם, ההורים, יש לא מעט אחריות למידות רעות או תכונות אופי שליליות של ילדיהם. והרי זה כמו שאומרים לאדם: "עליך לדאוג לעיוות שיש בעטייך בעולם ועליך לדאוג לתקנו".
 
אחריותם של ההורים למידותיהם ותכונותיהם של הילדים נחלקת לשתי מחלקות. הראשונה, היא, התורשה הגנטית שעמה נולד הילד, תורשה זו מורכבת מסגנון ואופי של ההורים במידת מה, וכמובן מתורשה רוחנית הקשורה לגובה הנשמה שאותה קיבל מהבורא  [ולעניין זה לא נכנס כמובן]. החלק השני של השפעת ההורים על ילדם, והוא החלק המכריע יותר בעיצוב אישיותו של הילד, נקרא "סביבת ההתפתחות". 

"סביבת התפתחות"

השפעה משמעותית ומכריעה יש לסביבה שבה גדל הילד, על עיצוב אישיותו ודמותו !

אוירה חמימה ונוחה בין ההורים והתייחסות של כבוד הדדי, יסייעו להסתגלות רגשית טובה ובריאה של הילד. ולהפך, מריבות והתנגשויות תכופות בבית, ישתקפו באישיותו של הילד ויביאו אותו לא פעם לידי התנהגות בלתי תקינה ובלתי חברותית - כמו גם ליצירת רגשי נקמה פחד ועצבנות.
בית יציב, שבו התפקוד נכון ומובל בהגיון, יוצר תחושת בטחון ויציבות אצל הילד, וכך הוא רוכש בטחון עצמי במעשיו ובהתנהגויותיו הנכונות.

סוגי התייחסות שונים קיימים אצל ההורים ביחס לילדיהם ואפשר לחלקם לקבוצות לפי מחקרים שונים שנערכו.

הורים דיקטטוריים
אלו השולטים בילדיהם ברודנות חסרת פשרות, דורשים צייתנות מקסימלית ומשמעת ללא חריגות, ביד חזקה, הם אינם מאפשרים כל מרווח חופשי, בכל ענין שהוא. גישתם זו מתנקמת בהם, בהפרעות ובגילויי עצבנות וקוצר רוח קיצוני אצל הילד.

הורים מתפייסים
אלו  הנוקטים בשיטה הפוכה בדיוק מהטיפוסים הקודמים. כדי למנוע חיכוך, או מתוך חולשה ועייפות, הם נוקטים עמדה של פיוס ומוותרים מראש על וויכוח ועימות כלשהו עם ילדם, אין להם כוח התמודדות והם יוצרים מצב של "שלום בית" תמידי.
אמנם, התוצאה הישירה היא, שהילד מנצל מצב זה ומתרגמו לחולשה של הוריו, כך הוא משתלט על כל פינה וכובש כל מעוז בדרכו, ללא הכוונה.

הורים מתנדנדים
אלו הנוטים להתפשר ולוותר כאשר נוח להם, ולהיות מוחלטים בדעתם וקשוחים כאשר נוח להם אחרת. ע"פ רוב הדבר תלוי במצב רוחם ובתנאים שונים הקשורים למקום ולזמן. להורים אלו חסרה שיטה קבועה ועקבית, הם אינם מסוגלים ליצור דפוסי התנהגות יציבים אצל ילדם.

הורים מבינים
אלו המתייחסים בכבוד לילדם ומנסים להבין אותו ואת מצב רוחו, בהתאם למה שעשה או לא עשה. הם אינם כופים את דעתם מגבוה על ילדם, אלא יורדים אליו, ובשפתו וכפי הבנתו מסבירים לו מדוע דרישתם הגיונית וצודקת. הם פונים למצפונו הפנימי, ויוצרים אמון בלתי מעורער של הילד בהם, כך שדרישתם מוסברת אצלו תמיד כדאגה לשלומו ולטובתו, גם אם אינו מבינה.

מארבע הדרכים שפורטו כאן, הדרך הרביעית היא הנכונה ביותר, אלא שלצערנו הרב היא גם הנדירה ביותר .

כיום, לאחר מחקרים רבים, נסתרה כמעט לחלוטין תיאוריית "המודע והלא מודע" מתוך הפסיכואנליזה של פרויד. רובם של החוקרים והמומחים, סבורים, כי יסוד התנהגויותיו של האדם הוא הגורם הסביבתי, גורם זה משפיע גם על ההתנהגות כאינסטינקט, וגם על תובנה ודרך חשיבה התנהגותית בהתנהלות יומיומית ארוכת טווח.

ההורים משלושת הקבוצות הראשונות - המובאות לעיל  - יסבלו פעמיים,
בראשונה, כאשר ילדיהם ינצלו את חולשותיהם והנהגתם המוטעית ויצלו עד תום את המצב האומלל בתור הצד שכנגד. ובעתיד, כאשר יתבגרו, הם ישתמשו באותן תכונות שליליות שאליהן כל כך הורגלו בהיותם צעירים, תוך כדי חיקוי של המזג השלילי של הוריהם. את טיבעם של ההורים מארבעת הקבוצות הנזכרות, נוכל לראות בעתיד אצל ילדיהם, הן בהתנהגותם  כלפי ילדיהם שלהם, והן בדרך חיים ובהבנה שכך חיים בעולם.

את הקשר הגנטי שמוליך תכונות מהורים לילדיהם, למדנו בפרשת השבוע מתוך עשרת הדיברות : "א-ל קנא פוקד עוון אבות על בנים", כפי שמפרש רש"ר הירש על הפסוק:

"שלומם ויגונם של בנים – בידי ההורים, הכל לפי מידת צידקותם או רשעותם, הן הבנים- פירות הם הגדלים בעץ החיים והגורל של ההורים. למען בנינו עליו לשמור על בריאותינו, למען בנינו נלך בדרכי המוסר והצדקה, למען בנינו נהיה אמיצים ברוחנו ובליבנו. כשם שוודאי הוא, שהקב"ה נותן לכל ילד נשמה טהורה בצאתו לאור העולם הזה כן וודאי הוא שההורים מורישים לתכונות הגוף של ילדיהם את נטיותיהם הפגומות, את חולשותיהם ואת מומיהם. הללו מעמידים את הילד בפני משימה כבדה, וכדי להתגבר עליהם צריכה הנשמה הטהורה של הילד להעמיד במבחן את כוחה האלוקי. אשמת ההורים מעמיסה את היגון, את החולי ואת הדוגמה של השחתה מוסרית על עריסת פעוטם, ואזרח העולם הקטן מוזמן לעלות במסילה קשה ותלולה של נסיונות, עד שיעלה בידו לזכות בנצחון עמידתו במיבן המוסרי".

ידוע ומפורסם, שהאדם נולד מתוקן במידותיו, אלא שתוך כדי גדילתו הוא חווה את השלילה שבהתנהגות הסביבה והוא מושפע לרעה ממראה עיניו ומנסיונו [ז'אן ז'אק רוסו]. כך נפגש הילד עם השקר, כאשר הוא שומע את הוריו מורים לילד הגדול לומר למטלפן שהם אינם בבית, וכך גם לגבי שאר המידות והתכונות שלומד הילד להכיר תוך כדי חייו. המהר"ל מעיר את ההדגש שב"יצר לב האדם רע מנעוריו" לא מילדותו, אלא מנעוריו, כי בילדותו הוא שלם ומתוקן ורק בנעוריו הוא טועם מן הרע ומושפע ממנו.

התורשה של מידות ותכונות שליליות מההורים, יחד עם הסביבה שבה גדל ומתפתח הילד, מציבה בפניו את האתגר הגדול ואת מלחמת החיים, לצעוד ולעלות בסולם הניסיונות כדי להגיע שוב אל השלמות מתוך בחירה ומאבק מתמשך.

שאל את הרב
דלג על שאל את הרב

שאל את הרב

 

 

 כאן תוכל להפנות לרב את שאלתך, הרב ישתדל לענות בהקדם האפשרי.
התשובות נשלחות ישירות למייל השואל. לשליחה יש למלא את הטופס המופיע כאן:

*
רשימת תפוצה


 

מאמרים חדשים
דלג על מאמרים חדשים

מאמרים חדשים

     

 

הצחוק יפה לבריאות

אז מה, זהו? יותר אסור לצחוק? תשובה עפ"י ההלכה

 


    

 הוראות יצרן 

האם זה תקף גם ביחס לחיינו? קרא את ההוראות!


   

 

מחפשים סגולות? 

שלשה ספורים, סגולה אחת! אף פעם לא יזיק לדעת!


    מבחן בגרות

היכן נמצאת הבגרות האמיתית? אקטואלי להיום


   

חשיבות עניית אמן

אז שכחתי לענות אמן. מה כבר קרה? כנסו ותקראו ספור

עבור לתוכן העמוד