בגרות במבחן...

משרד החינוך לא ידע את נפשו מול ההתמודדות שנכפתה עליו בשבוע זה...

החומר הודלף החוצה, צעקו במשרד... ומבחן לעשות כמובן שאין למי ואין לְמה...

ומצידו השני של המתרס...

החגיגות היו בעיצומן...

סוף סוף הצליח מאן דהו להדליף את החומר למאות התלמידים הניגשים למבחן... וליהודים הייתה אורה...

אולם...

האם זו דרכינו?

האם אין מטרת הלימודים על מנת שנוכל לבחון את עצמינו? על מנת שנראה האם באמת יודעים אנו את החומר? או שמא...

אין בלימודים אלו אלא מעין חובה! לימודים שאיננו חפצים בהם כלל ועיקר אולם, מה נעשה? זהו חלק ממכלול הלימודים אותם אנו צריכים ללמוד? שכן, אם לא, מה בין אותם 'פרזיטים' שאינם לומדים ונבחנים על 'תורת הליבה' לבינם...

אולם מה נענה, כשנראה כיצד מאות התלמידים קפצו על המציאה... לראות את השאלות מראש... ו... לשקר...

זה לא חלק מהלימודים... יאמרו 'הסנגורים'

במבחן הבגרות שבמתמטיקה לא למדנו שאסור לשקר...

 

 

ויתרה מכך, הרהרתי לעצמי...

למדנו להכיר...

למדנו כי אין בלימודים האלו מטרת ידיעה אמיתית, ואין בזה אלא 'לצאת ידי חובה'

כשנעשה זאת בלא מטרה... הרי שנדמה כי כפה עלינו ההר כגיגית... ושוב מיד ברגע המתאים להסתלק מחובה זו... נברח... כתינוק הבורח מבית הספר...

 

אף עם ישראל חטא בכך, לאחר נתינת התורה.

וַיְהִי בִּנְסֹעַ הָאָרֹן וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה קוּמָה יְקֹוָק וְיָפֻצוּ אֹיְבֶיךָ וְיָנֻסוּ מְשַׂנְאֶיךָ מִפָּנֶיךָ:  וּבְנֻחֹה יֹאמַר שׁוּבָה יְקֹוָק רִבְבוֹת אַלְפֵי יִשְׂרָאֵל: (במדבר י)

כשנתבונן בפסוקי התורה בפרשה זו נגלה דבר ייחודי...

אות נ' הפוכה תימצא לפני תחילתו של הפסוק ויהי בנסוע הארון, ואות נ' הפוכה נוספת תימצא בסופה של פרשה זו לאחר המילים רבבות אלפי ישראל.

וכל זה למה?

לפי שהתורה באה להפריד בין פורענות לפורענות...

על מנת שלא ייראה העם 'מלוכלך מידי' הפרידה התורה בין הפורענויות.

ובאיזו פורענות מדובר? כבר כתב הרמב"ן בביאורו לפסוק המופיע קודם פרשה זו, וַיִּסְעוּ מֵהַר יְקֹוָק דֶּרֶךְ שְׁלֹשֶׁת יָמִים וַאֲרוֹן בְּרִית יְקֹוָק נֹסֵעַ לִפְנֵיהֶם דֶּרֶךְ שְׁלֹשֶׁת יָמִים לָתוּר לָהֶם מְנוּחָה:  וַעֲנַן יְקֹוָק עֲלֵיהֶם יוֹמָם בְּנָסְעָם מִן הַמַּחֲנֶה.

ויסעו מהר ה'...

הם נסעו מידי מהר...

הם רצו... והלכו בשמחה...

מהיכן? מהר ה'!

לאמור...

מהר ה' לא הולכים בשמחה! על העם היה להתעקש להשאר עוד במקום קדוש ומיוחד זה בו נגלה אלוקים במעמד הר סיני, בו התרחש מעמד היסטורי וחד פעמי בעולם כולו...

ועל העם היה לבקש לינוק עוד קדושה, עוד רצון להשאר במקום מבטחים זה...

אולם, ויסעו מהר ה'... הם נסעו 'בכיף'.

היה מאד נעים ונחמד לקבל את התורה, אבל עם חשש קל פן אלוקים יבקש להוסיף מצוות נוספות על אותם תרי"ג... הם בקשו ללכת מהר...

כתינוק הבורח מבית הספר!

כשאנו לומדים תורה...

נלמד זאת לא כמקצוע, נלמד זאת כתורת חיים!

כשהלימוד וקבלת התורה הוא תורת חיים, עלינו לרצות להדבק עוד ועוד בתורה הקדושה ובמצוותיה ולא להסירה מעל גבינו ברגע האפשרי, כתינוק הבורח מבית הספר...

כשאנו נבחן על דברי התורה, לא נרצה שיגלו לנו...

שכן, אם יגלו לנו לא נדע...

ואנו, לומדי התורה, רוצים לדעת, חפצים לדעת...

כי היא חיינו ואורך ימינו.

 

שאל את הרב
דלג על שאל את הרב

שאל את הרב

 

 

 כאן תוכל להפנות לרב את שאלתך, הרב ישתדל לענות בהקדם האפשרי.
התשובות נשלחות ישירות למייל השואל. לשליחה יש למלא את הטופס המופיע כאן:

*
רשימת תפוצה


 

מאמרים חדשים
דלג על מאמרים חדשים

מאמרים חדשים

     

 

הצחוק יפה לבריאות

אז מה, זהו? יותר אסור לצחוק? תשובה עפ"י ההלכה

 


    

 הוראות יצרן 

האם זה תקף גם ביחס לחיינו? קרא את ההוראות!


   

 

מחפשים סגולות? 

שלשה ספורים, סגולה אחת! אף פעם לא יזיק לדעת!


    מבחן בגרות

היכן נמצאת הבגרות האמיתית? אקטואלי להיום


   

חשיבות עניית אמן

אז שכחתי לענות אמן. מה כבר קרה? כנסו ותקראו ספור

עבור לתוכן העמוד