"גניוס יהודי"

כִּי מֵרֹאשׁ צֻרִים אֶרְאֶנּוּ וּמִגְּבָעוֹת אֲשׁוּרֶנּוּ הֶן עָם לְבָדָד יִשְׁכֹּן וּבַגּוֹיִם לֹא יִתְחַשָּׁב:מִי מָנָה עֲפַר יַעֲקֹב וּמִסְפָּר אֶת רֹבַע יִשְׂרָאֵל תָּמֹת נַפְשִׁי מוֹת יְשָׁרִים וּתְהִי אַחֲרִיתִי כָּמֹהוּ:(כ"ג ט')

 

הגוי הראשון בעולם שהבין שליהודי יש סגולה מיוחדת בהיותו יהודי, הגוי הראשון שהגיע למסקנה כי קיים "גניוס יהודי", היה "בלעם". כיצד מתרגמים את ה"גניוס היהודי" –אם הוא קיים, הלכה למעשה.

 

בלעם...

הגוי הראשון בעולם, שהבין שליהודי יש סגולה מיוחדת בהיותו יהודי, הגוי הראשון שהגיע למסקנה כי קיים "גניוס יהודי".

 

הוא זה שהכיר בסגולות מיוחדות ושונות, שקיימות אצל העם היוצא ממצרים.

 

הוא זה שקבע כי לא כל מה שהכרנו וידענו על העמים השונים, תכונותיהם, אופיים, היכולת שלהם להצליח, מצוי אצל העם היהודי.

 

הוא שונה –העם הזה –יש לו חוקים משלו והנהגות משלו, יש לו טבעים משלו וסגולות מיוחדות שאינן קיימות אצל שאר העמים. החלטה אסטרטגית כזו או אחרת שמתאימה אולי לתקיפת עם אחר, אינה בהכרע תקפה אצל העם היהודי. תרגיל צבאי פיזי, תקיפה יבשתית, מתקפת פתע –ולהבדיל קללה רוחנית, כישוף שמימי, חירופים וגידופים בכוחות מאגיים, כל אלו אין כוחם יפה אצל העם היוצא ממצרים.

 

אצלו, הקללה נהפכת לברכה, הגידוף למחמאה, והכישוף חוזר כלעומת שבא –על המכשף.

 

וכך מגיע בלעם למסקנה כי את העם הזה יש לסכסך עם אלוקיו, וכך לנתק אותו מעוצמתו הרוחנית שמשנה בהכרח את כללי המשחק.

 

"...הוא הצביע על ההבדל שבין ישראל לבין כל עמי ההיסטוריה, הוא גילה לבלק שעתידו של העם הזה איננו תלוי בהנחות הפיסיות החומריות שהצלחת שאר העמים תליה בהן, ולפיכך אין הוא נפגע גם על ידי ההשפעות המזיקות ששאר כל העמים נכנעים להם..."

 

גדולי הפילוסופים נחלקו אם קיים אכן המושג "גניוס יהודי" האם נכון הדבר שיהודים הם חכמים יותר ומוצלחים יותר משאר העמים.

ואם אכן קיים מושג זה האם יש קשר בין קיום זהות יהודית לבין אותו גניוס, או שעצם הולדת האדם כיהודי מקנה לו עדיפות ועליונות זו. בין היתר דנו גם על מוטיבים גזעניים שמצויים כביכול בהנחות אלו, או שמא מציאות סתמית היא זו שאמנם מעלה גדולה בה, אך גם סכנה ותופעות לוואי שליליות בצידה.

 

המצדדים בקיום הגניוס היהודי, מצרפים לדעתם גם את המבואר בחז"ל שישראל אע"פ שחטא ישראל הוא, כדי להצדיק קיום גניוס יהודי גם אצל מי שהיהדות אינה אלא "פלוס מולד" עבורו ותו לא.

וכסמך נוסף מביאים את הנקודה היהודית הפנימית המבוארת בארוכה בספרי הקבלה ובספרי החסידות, זו הנקודה הפנימית המצויה בלב כל מי שנולד יהודי ויש בכוחה להתנוצץ ולבעור מחדש בכל זמן ועת.

 

כך, גם מי שלא ינק מן היהדות ואפילו משהו, לא מבחינה רעיונית ולא מבחינה היסטורית או חינוכית, יש לו את אותה נקודה שהיא הנותנת לו גם עדיפות ועליונות על פני כל עמי תבל.

 

אלברט איינשטיין, שהיה ללא ספק גדול אישי המדע בעת החדשה, למרות היותו בן למשפחה שפשה בה נגע ההתבוללות, כותב למכס בורן [מגדולי הפיסקאים בדור האחרון גם הוא יהודי] לאחר שהלה שב לגרמניה בתום המלחמה העולמית השניה ומוכיחו על כך שהוא חזר "לארצם של רוצחי בני עמנו".

 

בלעם הבין כאמור את מעלתו הסגולית של עם היהודי והוא נושא את משליו בפני בלק ומנסה להבהיר בפניו את העובדות כפי שהובנו על ידו.

 

"אתה , בלק, מחשב את הריבוי המספרי של העם הזה ומונה את מספר לוחמיו, ועל פי ההערכה הזאת הוא נראה לך חזק מדי. כסבור אצה שתוכל לנצח אותו אם יחלש כוחו מבחינה זו, כסבור אתה שתפגע בעצם מהותו אם יעלה בידך להביא מארה על שגשוגו הגופני. אך "מי מנה עפר יעקב"... מזלם של עמים אחרים תלוי במספר הגופים שבהם התרבותם מביאה סכנה לעמים אחרים והתמעטותם נותנת להם תקווה לא כן יעקב –ישראל. בין שהם מועטים בבחינת "יעקב" ובין שהם מרובים בבחינת "ישראל" בין כך ובין כך לא יסוד ה"עפר" שבהם קובע את חשיבותם..."

 

אכן, ברור ומובן לגמרי כי סגולתו של עם ישראל כאשר הוא שומר את מצוות ה' גדולה ורחבה היא ללא גבול ומידה, ולאורך כל משליו של בלעם חוזר הוא על הקשר המיוחד של העם עם אלוקיו עד שהוא מגיע למסקנה –כאמור - שהדרך הטובה ביותר היא, לגרום לניתוק בין העם לאלוקיו.

 

משום כך, קשה אפוא להבין את ההורים המסתמכים ללא עוררין ובלי מחשבה תחילה על מחקרים שונים ומשונים, ועל מסקנות כאלו ואחרות שנבדקו והוחתמו על ידי גויים, על סמך ניסיון גויי, בהסתמך על השקפה גוית, בהשענות על סטטיסטיקות שנעשו ונבדקו על ילדים גויים.

 

להיכן נעלמה האמונה ב"גניוס היהודי" שבוודאי קיים אצל שומרי תורה ומצוות ? ?

 

האם עצות ורעיונות לחינוך וגידול ילדים ממקורות זרים יכולים להיות עבורנו ציון דרך בגידול ילדינו ? ?

 

האם הכוונת ילדים לתורה היא כהכוונתם למקצועות חשבון וגיאוגרפיה שעליהם נכתבו ודוברו אותם מייעצי עצות ? ?

 

כיצד אפשר אפוא להסתמך על רעיונות ועצות שלא נלקחו מתוך דברי חז"ל המבוססים על תורת חיינו וליישם אותם בחינוך מי שבוודאי נושא בקרבו "גניוס יהודי", טהור, נקי וזך, סגולי ומיוחד, שאינו דומה ולא ידמה לעולם לאופיו ולתכונותיו של ילד גוי.

 

עלינו להיזהר ולהישמר לבל יחדרו למחנה ישראל דעות כוזבות ונפסדות.

 

ולא כל מתרגם אשר יביא בשפתינו את ספרות העמים,  יחדור אל תוככי נפש ילדינו מע"ג כתב או בע"פ, בציטוט או בספר מקורי, בטיפול אישי או קבוצתי.

 

אל לנו להיסחף בגלי משברי החינוך הפוקדים את העולם כולו, לחפש ישועה ולרעות ח"ו בשדות זרים, כי את החינוך היהודי לא יצרו היום, ובתורה ובחז"ל מצויה כל ההדרכה הנכונה מאז ולעולמי עד.

 

עלינו רק לפקוח עיניים ולראות בתורת הנצח את הדברים המתאימים והנכונים לדורינו, אין לנו צורך בעזרה מבחוץ.

 

כי, "מי כעמך ישראל"...

שאל את הרב
דלג על שאל את הרב

שאל את הרב

 

 

 כאן תוכל להפנות לרב את שאלתך, הרב ישתדל לענות בהקדם האפשרי.
התשובות נשלחות ישירות למייל השואל. לשליחה יש למלא את הטופס המופיע כאן:

*
רשימת תפוצה


 

מאמרים חדשים
דלג על מאמרים חדשים

מאמרים חדשים

     

 

הצחוק יפה לבריאות

אז מה, זהו? יותר אסור לצחוק? תשובה עפ"י ההלכה

 


    

 הוראות יצרן 

האם זה תקף גם ביחס לחיינו? קרא את ההוראות!


   

 

מחפשים סגולות? 

שלשה ספורים, סגולה אחת! אף פעם לא יזיק לדעת!


    מבחן בגרות

היכן נמצאת הבגרות האמיתית? אקטואלי להיום


   

חשיבות עניית אמן

אז שכחתי לענות אמן. מה כבר קרה? כנסו ותקראו ספור

עבור לתוכן העמוד