ראיון מיוחד עם הרב מאיר משה דוכבנה - פסיכולוג חינוכי

שילוב תלמיד במוסד חדש. הקשיים הצפויים לו והתמודדות איתם. זיהוי קושי אצל התלמיד ודרכי העזרה. איך למנוע סטיגמה שלילית מתלמיד? איך נבנה בטחון עצמי אצל הילד?
הגדל

במהלך שיגרת הלימודים נתקלים המחנכים בכיתות והמנהלים בביה"ס בקשיים אצל תלמידים, ביקשנו לשוחח עם הרב מאיר משה דוכבנה שליט"א פסיכולוג חינוכי בשפ"ח עיריית מודיעין עילית.

 

שילוב תלמיד במוסד חדש. הקשיים הצפויים לו והתמודדות איתם. זיהוי קושי אצל התלמיד ודרכי העזרה. איך למנוע סטיגמה שלילית מתלמיד? איך נבנה בטחון עצמי אצל הילד?

 

מהו המפתח להשתלבות של תלמיד במוסד חדש?

חשוב מאוד שההורים יהיו מודעים לדרישות המערכת שיהיה שיתוף פעולה בין ההורים לצוות הישיבה, הרבה פעמים כשאין בבית גיבוי לדרישות הישיבה או ביה"ס והילד שומע מסרים כפולים, הדבר עלול לגרום לילד לזלזל הן בישיבה והן בהורים, והוא עלול לעלות על דרך שלילית.

 

מהם הקשיים הצפויים לתלמיד מרקע דתי שעובר למסגרת ישיבתית, ואיך נוכל לעזור לו בכך?

ראשית כל האווירה הישיבתית שונה מאוד וזה דבר שצריך להתרגל אליו, סגנון הלימוד שונה גם הוא, למשל יש לפעמים תלמיד שבביה"ס כשלמדו חשבון וכדו' הוא היה מצוין, ופתאום הוא צריך להתרגל לצורת לימוד חדשה שהוא לא רגיל אליה ולכן הוא לא כ"כ מצליח כעת הוא איבד את מקומו כמצטיין. דבר נוסף זה אופי הלימוד, בלימודי חול במתמטיקה למשל למדת פעם פעמיים אתה יודע וזהו, התורה היא אין סופית ובכל חזרה מתגלה עומק נוסף, זה קשה להם בהתחלה.

אם אנחנו דואגים ב'חזרה' לתת התחדשות בצורת שאלות וסיכומים, מרגילים אותם ללמידה בחברותא זה מאוד תורם לחיבור שלהם לעולם הגמרא בכלל ולישיבה בפרט.

 

איך נדע לזהות קושי אצל תלמיד?

דבר ראשון צריך לקחת את התלמיד וללמוד איתו בצורה של חברותא – לא בשיעור, לראות האם הוא קורא טוב, לא מבחינת הפיסוק בגמ' אלא אופן הקריאה, אם הוא לא קורא צריך לראות הרבה פעמים הבעיה היא פשוט בראיה, ומשקפיים במספר הנכון יפתרו את הבעיה. צריך להבין שלימודים כללים בבתי ספר אפשר איך שהוא לשרוד עם בעיות ראיה קלות, אבל כשמגיעים לישיבה – לגמרא, כל הלימוד בנוי ומבוסס על איך שהוא קורא, יש משמעות לכל אות וניקוד בגמ'.

 

לפעמים מרוב שנרצה לעזור לילד אנו בעצם נותנים לו 'תווית' של בעייתי, וגם הילד פוחד ומוותר על העזרה?

הכי חשוב שהמחנך ירגיש ועל ידי כך הוא מקרין לילד, שהילד לא בעייתי באמת אלא יש לו קושי שמפריע לו, אם זה בעיה בראיה, בעיה שאין לו מספיק תשומת לב וכדו'.

אם ניקח למשל ילד קטן שקנו לו משקפיים ביום הראשון הוא חושש מאוד ללכת לבית ספר כי מה יגידו עליו ואיך הוא יראה, אנחנו מכריחים אותו לזה, ובסוף הוא מודה לנו, הוא רואה שכל מה שהוא היה צריך להשקיע לראות את הלוח והכתוב בספרים כל כמות האנרגיה האדירה הולכת ללימודים. אנחנו צריכים לדעת שאם אנחנו נעזור לילד אפילו שהוא לא כ"כ רוצה כעת בסופו של דבר הוא יודה לנו.

 

יש הורים שיאמרו גם אני הייתי כך וב"ה אני מסודר בחיים למה לטפל?

אני תמיד אומר להורים שיזכרו את הקשיים ואת המאמצים שלהם עד שהם הסתדרו ובנו לעצמם חומות הגנה, האם הם רוצים שהילד שלהם גם יסבול? למה לא לחסוך לו את זה, כמובא בגמרא בסנהדרין דף צ"א: 'כל המונע הלכה מפי תלמיד כאילו גוזלו מנחלת אבותיו' אם יש משהו שיכול לעזור לילד ולקדם אותו אפילו שנראה שזה קצת אסור למנוע זאת ממנו.

 

ואיך נוכל להסביר לילד שהתגלתה אצלו 'בעיה' שזו טובתו לא להזניח את הטיפול והפתרון?

ראשית, כפי שאמרתי מקודם הוא לא הבעיה יש משהו שמפריע או חוסר מסוים, ואנחנו צריכים למלא אותו או לעזור לו להתמודד עם הבעיה, אם מדובר בילד בוגר יותר, אני אדבר איתו ואנסה בצורה שלא תשבור אותו לחוות יחד איתו את מה שעובר עליו, את כל התהליך איך בגלל סיבה צדדית הוא 'מסתבך' עם המלמד וזה יוצר תגובת שרשרת, והנה אני מציע לו לנתק את השרשרת.

 

איך בונים בטחון עצמי אצל בחור מבחינה חברתית לימודית?

המחנך צריך להכיר את נקודות החוזק של הילד אפילו יותר מנקודות החולשה ולפתח אותם שיהיה מצטיין בהם. למשל יש בחור שמסוגל לעזור, תהפוך אותו ל'בעל חסד' של הישיבה, הצוות, החברים, כולם יכירו בו כ'בעל חסד' זה יחזק אותו, בחור בעל כושר הסברה תהפוך אותו ל'מסביר' של הישיבה, וכן על זה הדרך.

 

מהי הדרך לאברך המשמש כחונך להצליח להשלים את מלאכת הצוות החינוכי?

כמובן שמדברים על אברך מסור ומשקיע ומכין את החומר הלימודי, אלא שיש טעות לפעמים בגישה. אם אברך מסתכל על המשימה שבכל מחיר הבחור ידע את החומר הוא עלול להלחיץ ללא סיבה. צריך שיהיה קשר חיובי 'גישמאק'. המטרה היא לא 'להאכיל' אותו את החומר, אלא להקנות דרכי לימוד, לכוון אותו ללמוד לבד בכוחות עצמו,וזה נכס לכל החיים.

 

לסיום מבקש הרב דוכבנה להוסיף כי המפתח העיקרי בהצלחת התלמידים הוא הדימוי האישי שהמחנך נותן לתלמידיו והם הכלים הטובים ביותר להקנות להם ערכים טובים לעבודתו יתברך.

 

יישר כוח ותודה רבה.

 

 

שאל את הרב
דלג על שאל את הרב

שאל את הרב

 

 

 כאן תוכל להפנות לרב את שאלתך, הרב ישתדל לענות בהקדם האפשרי.
התשובות נשלחות ישירות למייל השואל. לשליחה יש למלא את הטופס המופיע כאן:

*
רשימת תפוצה


 

מאמרים חדשים
דלג על מאמרים חדשים

מאמרים חדשים

     

 

הצחוק יפה לבריאות

אז מה, זהו? יותר אסור לצחוק? תשובה עפ"י ההלכה

 


    

 הוראות יצרן 

האם זה תקף גם ביחס לחיינו? קרא את ההוראות!


   

 

מחפשים סגולות? 

שלשה ספורים, סגולה אחת! אף פעם לא יזיק לדעת!


    מבחן בגרות

היכן נמצאת הבגרות האמיתית? אקטואלי להיום


   

חשיבות עניית אמן

אז שכחתי לענות אמן. מה כבר קרה? כנסו ותקראו ספור

עבור לתוכן העמוד