מאיר בנאי ז"ל / מהפכן המוזיקה היהודית

מאיר בנאי היסס מעט ואז פרץ בעוצמה עם השיר "לך קלי תשוקתי". הקהל החילוני התלבט פחות והצטרף בהתלהבות למילים העתיקות. כך כבש מאיר בנאי ז"ל, באמצעות מוזיקה יהודית את לבבות עם ישראל
מאיר בנאי בהופעה צילום: CC BY-SA 3.0 (הגדל)

צפו בראיון מצולם עם מאיר בנאי ז"ל >>>

 

זה קרה בעיצומו של מופע מוזיקלי בפני קהל חילוני לחלוטין. מאיר בנאי השמיע מספר צלילים מהוססים מהגיטרה שלו. הקהל השתתק, מחכה בדריכות לבשורה המוסיקלית הבאה של האמן, שהפך לאחד האייקונים הידועים ביותר בנוף המוסיקה הישראלית.

 

 ההיסוס של בנאי לא היה מקרי. כאמן, הוא רגיל להפתיע את הקהל שלו בצלילים בלתי צפויים או בלחנים שייקחו אותו למחוזות בלתי שגרתיים. אבל הפעם, כך ידע, הוא עומד לסחוב אותם למקום שונה באמת. להוויה הרחוקה שנות אור מהמציאות הרגילה שבה הם חיים.

 

הוא פרט שוב על המיתרים, מניח לתווים נוספים להימלט מהגיטרה. הצלילים התפזרו בחדר הגדול כמו בלוני ניסוי רוחניים. ואז, בקולו העמוק והחם, החל לשיר את הניגון הבלתי מוכר ואת המילים העתיקות והנשגבות לתוך התבניות המוכרות לו.

 

בנאי ידע שהוא הגיע לרמת האמת. השיר היה מבחינתו המנון וגם הצהרת כוונות. יש שירים שבהם רק הפה מזמר. הפעם שר הזמר מתוך הנשמה. הקהל החילוני, אחרי רגע קל של היסוס והתלבטות, הצטרף לתפילה.

 

"אלו היו רגעים מאוד מיוחדים ומרגשים עבורי", סיפר בנאי. "פתאום ראיתי איך קהל שמוגדר כחילוני הופך לקהל של מתפללים. ראיתי עד כמה ניתן לפרוץ מעבר לחילוניות החיצונית השטחית ולגעת בנקודה היהודית ששוכנת בעומק.

 

מסע אל העולם בתוך סירה קטנה

מסע אל הנשמה בתוך דמעה

רוצה לחוש עכשיו כאב וגם שמחה

רוצה לראות הכול בתוך הממלכה 

 

עם רקע כמו של משפחת בנאי- סב שעלה מפרס ושמר על תורת ישראל באדיקות ואב מנחיל מסורת - כישרון שעובר מדור לדור ונשמה בוערת, יצא מאיר בנאי למסע ארוך שנים בדרך לגילוי הזהות היהודית.

 

שר אל שמים אפורים

אל פתחי הרחמים

לא מוצא את המילים

שר, הניגון שבי זורם

הוא עוטף

הוא מרחם

ואני בו מתנחם 

 

אחרי שנים של עשייה מוסיקלית מעלה בנאי אוקטבה, מוצא משמעות רוחנית בשיריו, מכוון את הגיטרה ומכריז על עצמו כשומר תורה ומצוות בלי להתחבא

 

שמע קולי אשר ישמע בקולות

והקל המקבל התפילות

והעושה בלי חקר גדולות

 

תו של קדושה במיתרים

 

קיימת מהפכה באוויר והיא מתגלגלת מעל לגלי האתר. יותר ויותר ניתן לשמוע נימה יהודית הנשזרת לתוך המיינסטרים המוסיקלי של העולם החילוני. פיוטים ושירי קודש הופכים לבון טון של כל זמר המכבד את עצמו. טקסטים יהודיים ואמונים שלא היה להם בעבר סיכוי קלוש לחדור אל תוך מעוזי תחנת השידור החילוניות משודרות היום בריש גלי, כאילו הייתה המציאות החדשה טבעית ומתבקשת.

 

קשה להצביע על הרגע המדויק שבו התחילה התופעה או על ממדיה והיקפיה המדויקים. על דבר אחד קיימת הסכמה: לא מדובר באופנה חולפת או בגימיק חד פעמי של זמר שמנסה לעשות לעצמו רייטינג באמצעות חזרה לפיוטי הקודש, אלא בתופעה שקנתה לה אחיזה קבועה בקרב ציבור המוסיקאים הישראלי.

 

אפשר לראות בתופעה הזאת ביטוי למגמת ההתחזקות והחזרה לשורשים היהודיים המאפיינת רבדים רחבים בחברה הישראלית. מאז ומעולם היו הזמרים ונגני המוסיקה הישראלים הולכים בעקבות הקהל ונותנים דרור לכיסופי נפש הנעלמים מהעין. בעבר הם ייצגו את הבוהמה ואת ההתנתקות המוחלטת כמעט מכל זיק של יהדות.

 

כך או כך, הכול מודים שמשהו טוב עובר על תעשיית המוסיקה הישראלית בשנים אחרונות. בין תו לתו מתגנב צליל של קדושה. רצועות תופסות את מקומן לצד מיתרי הגיטרה וקלידי הפסנתר. פתאום מושגים כמו 'תפילה' , 'אמונה' ו'נשמה' הפכו לחלק מהז'רגון המקובל, והמראה של ספר קודש- תהילים, תיקון הכללי או גמרא המונחים על אחד המדפים באולפני ההקלטה, לא תמוה ומוזר.

 

דווקא מתוך מעמקי הריקנות ניכרת כמיהה לשוב לעולם טהור ורוחני יותר- עולם שבו המוסיקה לא רק אוסף של צלילים ריקים מתוכן אלא מכשיר להבעת מסרים עמוקים יותר על מהות האדם ותכליתו בעולם.

 

קשה לדבר במונחים של חזרה בתשובה קולקטיבית. אצל רבים מהאמנים הישראלים זו רק המוסיקה שחוזרת בתשובה, לא המוסיקאי. השימוש בקטעים הלקוחים מהסידור או מפיוטי הקדמונים לא מעיד בהכרח על שינוי דרך אישי. במקרים רבים, הוא רק מלמד על הגדלת הרפרטואר ועל גיוונו. אצל אחרים מתלווה לנגינה היהודית גם חזרה לקיום מצוות מסוימות, ויש כאלו, נדירים יותר ויחידי סגולה, שאצלם המעבר למוסיקה יהודית הוא חלק ממהפכה גמורה בעולמם הרוחני.

 

מאיר בנאי שייך לקבוצה האחרונה. בימים אלו הוא מסכם 30 שנות עשייה בתחום המוזיקה, בהן זכה לשורה של אלבומי זהב. אבל אלו הם עבורו גם ימים של חשבון נפש והתבוננות. למרות כברת הדרך המוסיקלית הארוכה שעשה, הרי שמהבחינה הרוחנית מגדיר את עצמו בנאי כמי שנמצא רק בתחילת הדרך.

 

"היום אני מגדיר את עצמי באופן חד משמעי כדתי", הוא מספר. "אני לא מתחבא ולא מסתתר. אני שמח עם ההחלטה שקבלתי ומרגיש שמצאתי את הכיוון הנכון בחיים".

 

והברנז'ה שמסביב, איך היא חיה עם זה?

 

בנאי מהרהר ומחייך. "אנחנו חיים בעידן של שחיטת הפרות הקדושות", הוא אומר. "אם מותר לשחוט את כל הפרות הקדושות, מותר גם להאמין באלוקים".

 

שואב אמונה מתוך המוסיקה

 

"אני חושב שהדיאלוג שלי עם ה' היה בתוכי מגיל צעיר", הוא מספר. "גם אם לא קראתי לזה כך ולא ידעתי שאני בעצם מנהל דיאלוג עם ה'. אני חושב שזה מוצא ביטוי בהרבה מהשירים שלי, גם בתקופה הקודמת".

 

בראיון שקיים לפני שנתיים עם אחיו אביתר סיפר מאיר: "אין לי שום בעיה עם המונח . פעם כשהיו אומרים 'הוא חזר בתשובה' התמונה שהייתה עולה בראש היא מאה שערים, פאות ושטריימל. היום זה מאוד אחרת ואני מאוד אוהב את זה. שנינו גדלנו בבית מסורתי מאוד. אפשר להגיד שכבר אז היינו חצי חוזרים בתשובה. המקום הזה של המסורת, היהדות והדת לא זר לי. הוא נכון בשבילי. אני מרגיש שם בבית. בשבילי זה מקום מלא תוכן, חכמה ואור, ויחד עם זאת אני רואה את עצמי ממשיך לעבוד ולעשות את מה שאני אוהב, שזה מוזיקה" style="MARGIN: 0px" href="?CategoryID=305&ArticleID=4800" .

 

איך אתה משלב את המוסיקה והאמונה?

 

  

 צילום: יונתן חברוני - ויקיפדיה

"האמונה מפרה את המוזיקה שלי", אומר מאיר. "היא ממלאת אותה חשק וחיים, המוזיקה מפרה את האמונה ושומרת אותה אמיתית ואותנטית".

 

הנימה הדתית עוברת בשירים שלך. בייחוד בולט הקשר עם רבי נחמן ברסלב, שספריו ועצותיו מאירים לך את דרכך. מה כל כך מושך אותך אליו?

 

רבי נחמן ורבי נתן תלמידו עוזרים לי כאדם מאמין שרוצה לחזור בתשובה ולקיים רצון הבורא. הלימוד הזה נותן לי את הכוחות לעשות השתדלויות גדולות בעניין ומתוך אהבה. מצד שני, הלימוד מעודד אותי וגורם לי להבין שגם אם אני מצליח לעשות רק מעט יחסית למה שהיית רוצה לעשות, לא להתרסק ולעזוב הכל".

 

אצל בנאי, תהליך התשובה ותהליך היצירה המוסיקלית כרוכים זה בזה. כששואלים אותו על הרגע המדויק שבו התחילה ההתקרבות שלו, הוא משיב בפשטות: "לא היה רגע כזה. במשך שנים רבות חיפשתי את הדרך להיות קרוב ליהדות ולקיים . לא אירוע מסוים היה זה שגרם לי לרצות, אלא רצון שאני זוכר אותו קיים בי מאז ומתמיד. הוא רק היה צריך להבשיל כהלכה ולבוא לידי ביטוי ברגע שנוצרו התנאים המתאימים" style="MARGIN: 0px" href="?CategoryID=375&ArticleID=4496" .

 

אחד הדברים שמייחדים את מאיר ואחיו היא העובדה ששניהם לא נטשו את עולם המוסיקה הכללי גם לאחר התחזקותם הרוחנית והם ממשיכים להופיע בפני קהלים שונים. עובדה מעניינת עוד יותר היא שגם הקהל, מבחינתו ממשיך לנהור למופעים של שני האחים ורואה בהם אמנים מוסיקליים ראויים להערצה, חרף השינוי המהותי שחל בהם אישית ובמוסיקה ובלחנים שהם יוצרים.

 

כיצד מצליחים לשלב אלמנטים יהודיים בשירים ותוך כדי ממשיכים לשמור על אהדת המעריצים הכוללת רבים שעולם היהדות זר להם לחלוטין?

 

"ראשית כל, יש שירים שאני באמת נמנע מלהשמיע היום למרות בקשת הקהל. הנקודה העיקרית לפי דעתי, היא שאני בכלל לא משלב אלמנטים של יהדות מתוך מחשבה יזומה. אם זה מגיע ונכנס פנימה,זה דבר שקורה באופן טבעי ואז גם הזרימה וההתחברות טבעיים לחלוטין. הגל היהודי מעורר נימה סמויה בקהל. כנראה שהוא עונה על צורך רוחני המסתתר עמוק בלב גם אצל אנשים הנראים כרחוקים לחלוטין".

 

עם זאת, גם הוא מודה שלעיתים תגובות הקהל מצליחות להפתיע אותו לחלוטין. "אין לי הסבר הגיוני איך שיר כמו "לך קלי", שהוא בעצם תפילה מתוך תפילות יום כיפור, מושר בהופעות על ידי קהל חילוני, רחוק לכאורה מהדת, בהתלהבות עצומה וכוונה גדולה. זה פלא".

 

איך אתה מסביר את העובדה שגם אהוד, גם מאיר וגם אביתר, כולם שבים אל המקורות. מה עומד מאחורי זה?

"אני חושב שבאופן כללי יש תנועה גדולה לכיוון חזרה בתשובה בחברה הישראלית. מהבחינה הזאת, אנחנו חלק מזרם הרבה יותר רחב".

 

יצא למסע לפנימיות הנפש

 

לא קל לראיין את מאיר בנאי. חרף הפרופיל האומנותי הבולט שלו, הוא מתגלה כמרואיין ביישן להפליא בחייו הפרטיים הוא אדם מצטנע, שסלד מאור הזרקורים גם לפני שהחל לקיים אורח חיים מלא של שמירת תורה ומצוות, ועוד יותר לאחר מכן.

 

הוא נולד בבאר שבע והחל לעסוק בנגינה כבר בגיל 17. כוכבו דרך בשנת תשמ"ז, כשהאלבום השני שחיבר הפך ללהיט ונמכר בעשרים אלף עותקים בתוך חודשים ספורים. מאז, המשיך להפיק אלבומים בקצב של אחד לשנה-שנתיים, כשהופעותיו זוכות לפופלריות עצומה.

 

את ההצלחה שלו ניתן להסביר בשילוב של כשרון מוסיקלי עצום, כריזמה שקטה ואותה צניעות פנימית שממשיכה ללוות אותו לכל אורך הדרך. יש בו גם נימה של התבוננות ומחשבה וחיבור לחשיבה רוחנית, שהביאה אותו, בתהליך הדרגתי וממושך, להתקרבות גדלה והולכת לעולם היהדות. הקשר העמוק עם האח אביתר תרם אף הוא את חלקו לתהליך.

 

"הקשר שלי למוסיקה החל מגיל צעיר מאוד", הוא מספר לנו. "המוסיקה היא שפה פנימית שמדברת בקוד שמובן לכל אדם. תמיד הרגשתי שהמוזיקה היא מימד אחר במציאות או בעצם מעבר למציאות. אני חושב שכל אחד יכול לחוש את זה כשהוא מאזין למוזיקה שנוגעת בתוך ליבו, גם אם הוא לא קורא לזה בשם".

 

והקשר הרוחני, היכן הוא בא לידי ביטוי?

 

"גם שירים שלא עוסקים בתכנים יהודיים מובהקים וגלויים לעין נוגעים בעצם באותם רעיונות מזווית אחרת".

 

דוגמה לכך הוא שיר מפורסם שלו בשם 'גשם', העוסק לכאורה במטר היורד ממרומים אך למעשה מקופלת בתוכו כמיהה עמקו למשהו שירד מהשמים וישטוף את כל הרוע והטומאה המציפים את העולם, השיר נכתב בתקופה ה'לא דתית' של בנאי, אבל לא קשה לזהות את המוטיב האמוני הבסיסי המונח ביסודו. "זה שיר של כמיהה למשיח ולגאולה השלימה, שתביא לתיקון העולם".

 

שיר של מאיר בנאי הוא לא עוד פזמון, חרוז או סינגל קליט. זה פסנתר עם נשמה והרבה מאוד 'מאיר בנאי'. יש בה מימד רוחני שנוגע בנקודות פנימיות בנפש.

 

מנגד, הרקבה מתעשיית המוסיקה הכללית מייצרת מוזיקה זולה, רדודה ושטחית, בכמויות מסחריות. הפסולת המוזיקלית הזאת מציפה את הנוף התרבותי ומטביעה את החומרים האיכותיים תחת שכבה כבכדה של זוהמה.

 

אתה רואה היום את תעשיית המוזיקה בקילוגרמים ומה אתה חושב לעצמך?

 

"שחבל עליה מאוד. אבל אני מודה שלא כל כך יוצא לי להקשיב לה. עם כמה שזה קשה, כואב ומבלבל, אני מנסה להזכיר לעצמי שזה רצון השם, גם אם אני לא אוהב את זה ולא מבין את הסיבות".

 

שלושים שנות יצירה הן הרבה זמן, גם עבור מי שמגדיר את עצמו כמי שנמצא רק בתחילת הדרך. אחרי רפרטואר כה עשיר ומגוון של שיריך, מהו השיר שלפי דעתך משקף אותך בצורה האמיתית ביותר?

 

מאיר בנאי מתחייך: "אין לי אחד כזה. יש לי אהבה גדולה לכל אחד מהם".

 

ומה הלאה? מה צפוי בשלושים שנה הבאות?

 

"השאיפה הבסיסית היא ליצור, להביע אותי דרך יצירה ולעניין את עצמי כל פעם מחדש. היכולת להתחדש ולהתרענן כל הזמן, זה דבר שאני מקווה שלא ייגמר אף פעם.

 

מתוך עיתון 'בקהילה' פסח תשע"א

 

 

שאל את הרב
דלג על שאל את הרב

שאל את הרב

 

 

 כאן תוכל להפנות לרב את שאלתך, הרב ישתדל לענות בהקדם האפשרי.
התשובות נשלחות ישירות למייל השואל. לשליחה יש למלא את הטופס המופיע כאן:

*
רשימת תפוצה


 

מאמרים חדשים
דלג על מאמרים חדשים

מאמרים חדשים

     

 

הצחוק יפה לבריאות

אז מה, זהו? יותר אסור לצחוק? תשובה עפ"י ההלכה

 


    

 הוראות יצרן 

האם זה תקף גם ביחס לחיינו? קרא את ההוראות!


   

 

מחפשים סגולות? 

שלשה ספורים, סגולה אחת! אף פעם לא יזיק לדעת!


    מבחן בגרות

היכן נמצאת הבגרות האמיתית? אקטואלי להיום


   

חשיבות עניית אמן

אז שכחתי לענות אמן. מה כבר קרה? כנסו ותקראו ספור

עבור לתוכן העמוד