מיליארד סינים כן טועים

הוא נולד בטיינג'ין שבסין, העיר הרביעית בגודלה במעצמה האסיאתית, בשם צ'אי, למשפחה סינית ממוצעת –היום קוראים לו אהרן ולדמן אב למשפחה חרדית בצפון הארץ.
בתמונה: אהרן ולדמן (הגדל)

"כשהוריי שמעו שאני רוצה להיות יהודי וכי יש לי כוונה לעלות לארץ-ישראל, הם התמלאו כעס נורא. מבחינתם, הודעתי להם שאני מצטרף לכת מרושעת במדינה אכזרית. הם סירבו להשלים עם זה. עזבתי אותם כשהם זועמים".

אהרן ולדמן, כיום תושב צפת, אינו בן למשפחה יוצאת אירופה, כפי שניתן להתרשם משם משפחתו. גם השם 'אהרן' אינו מלמד על מוצאו, בלשון המעטה. הוא נולד בטיינג'ין שבסין, העיר הרביעית בגודלה במעצמה האסיאתית, בשם צ'אי, למשפחה סינית ממוצעת – אב מהנדס ואם טכנאית, שאין בינה לבין הדת, כל דת, שום קשר.

"בבית הספר היסודי לימדו אותנו שהיקום הוא ללא התחלה וללא סוף. באוניברסיטה חינכו אותנו ש'המפץ הגדול' הוא ההתחלה של היקום, ושאם אתה לא מאמין בזה – אתה טיפש. כשהייתי צעיר יותר, הקומוניזם היה ה'אמת'. בשנת לימודיי האחרונה באוניברסיטה ניגש אליי המרצה, שהיה מיסיונר נוצרי במסווה, ואמר לי ש'אותו האיש' (יש"ו) הוא 'האמת'.
"אז איפה האמת?!"

עשר גרסאות לתנ"ך

את המונולוג הזה ואת השאלה המהדהדת שבסופו, אומר לנו אהרן בטון מחויך ושבע רצון. אולם בשנים ההן, כשהשאלה ההיא הציקה לו, כסטודנט צעיר, הוא היה חסר מנוחה. הנשמה שלו, נשמת הגוי הסיני שנולד וגדל במחוזות אחרים ורחוקים לחלוטין מכל סממן יהודי, רצתה יותר.
"חשתי ריקנות", הוא מספר לנו. "נולדתי בסין המודרנית, ששונה מאוד מסין המסורתית. היא דומה יותר לעולם המערבי. היא לא באמת סינית... לא חונכנו לפי השורשים שלנו. הייתי נטול שורשים".

מה עשית כדי להתמודד עם התחושה הזו?

"בשלב הראשון התח לתי לחקור את הנצרות. זאת הייתה השנה האחרונה ללימודיי באוניברסיטה. בשונה מרבים מחבריי ללימודים, לא מצאתי לנכון להעביר את הזמן הפנוי שהיה לנו בבילויים ריקים מתוכן. במקום זאת אימצתי את עצתו של המרצה, וישבתי במשך שעות בספרייה בניסיון לחקור את התנ"ך, על תרגומיו השונים.

אלא שתוך כדי העיון בו, הבנתי שיש פער בין תרגום לתרגום. קראתי לפחות עשר גרסאות שונות של התנ"ך, באנגלית ובסינית. השוויתי בין התרגומים והגרסאות השונים וגיליתי פערים עמוקים. הגעתי למסקנה שעליי ללמוד עברית כדי להבין טוב יותר מה כתוב בספר הספרים".

 
וכך היה: צ'אי הסיני החל לומד, לדבריו, 'עברית תנכ"ית'. בינתיים התגלתה המטרה האמתית של המרצה המיסיונר, והוא גורש מסין. אלא שצ'אי - הוא כבר היה כמה צעדים קדימה. השיחות עם המרצה הנוצרי שעמו התיידד הפכו לחיפוש אינטנסיבי אחר חיפוש האמת הגלומה בין הדפים העתיקים, שאותם קרא בשקיקה.

אהרן: "חיפשתי ומצאתי מילונים, ובאמצעותם למדתי עברית. התחלתי ללמוד גם על היהדות. עד אז שמעתי עליה בהקשרים שליליים בלבד, ומעודי לא ראיתי יהודי. סין היא מדינה אנטישמית. התקשורת הסינית מציגה את היהודים כגנבים, ואת מדינת ישראל ככובשת אכזרית, כנציגתה של אמריקה. זאת הייתה ההיכרות היחידה שלי עם הדת היהודית".

קודם לכן, במשך שבועות ארוכים, ישב שעות בספרייה המרכזית בטיינג'ין, עם כמה גרסאות של ספרי תנ"ך: "השוויתי בין הגרסאות השונות וניסיתי להגיע לגרסה המקורית. במהלך חיפושיי הגעתי לבתי תיפלה נוצריים. שמעתי שם דברים שליליים רבים על היהודים, והאמנתי. אחרי הכול, כאמור, כל מה שהכרתי על העם היהודי, מקורו היה בתקשורת הסינית העוינת".

'טעמתי את טעם האנטישמיות'

בין לבין סיים אהרן את לימודיו בהצלחה והפך למהנדס מוסמך. אולם הרעב, הרעב הרוחני שהחל נוגס בו – לא הרפה. הוא חש שהוא חייב לקבל תשובות לשאלות, שרק הלכו והתרבו: "קיבלתי משרה טובה, אולם בכל זמן פנוי שהיה לי המשכתי לחקור את התנ"ך, מילה במילה. בד בבד קראתי ספרים רבים על דתות המערב. עם הזמן הבחנתי בסתירות בין גרסה לגרסה, בפסוקים שעליהם ניסו להשתית את הנצרות".

כשהסתירות הללו הלכו והתרבו, הוא ניסה למצוא מומחים לטקסט שיתירו לו את הספקות, אך לשווא: "הבנתי, כפי שכבר ציינתי, שאני חייב ללמוד את שפת הקודש, כדי להבין באמת את התנ"ך. התחלתי ללמוד עברית באמצעות המילון. אולם כעבור זמן מיציתי את הלימוד באופן הזה וחיפשתי דרכים יעילות יותר להתקדם. הגעתי לתושב סיני מקומי שביקר בישראל. הוא נתן לי דיסק שמע ללימוד עברית".

מכאן ואילך, כפי שמוסיף אהרן ומתאר, תהליך הלימוד שלו צבר תאוצה: "הגעתי ללימודי תנ"ך באינטרנט. הכרתי שם יהודי ממעלה-אדומים, ששלח לי תנ"ך עברי-אנגלי-יהודי. בהזדמנות אחרת, כששימשתי כמדריך תיירים מקומי, אחד התיירים נתן לי במתנה תנ"ך בעברית. הראיתי את התנ"ך לכומר נוצרי, אך לתדהמתי, הוא לא הכיר בכלל את השפה".
באותו רגע, כפי שמספר ולדמן, הוא החל לפקפק בכל אותם 'אנשים שמאמינים במילה של בורא עולם, אך לא מכירים אותה'. הוא התחיל להיות עצמאי יותר ויותר בתהליך החיפוש שלו אחר האמת. מני אז הקדיש זמן ומאמצים מרובים לקריאת חומרים אך ורק על היהדות ועל העם היהודי: "הבנתי שיש טעות בתפיסה הכללית בקשר ליהודים. בשל כך, בין השאר, התחלתי לפרסם בתקשורת הסינית כתבות חיוביות על היהודים, כדי לתקן את התפיסה המעוותת".

איך קיבלו את זה?

"לא טוב. מסתבר שהשנאה ליהודים היא שורשית ומובנית, גם בסין. לראשונה בחיי טעמתי את טעמה של האנטישמיות. קיבלתי איומים מכל מיני אנשים שהפריע להם שאני כותב דברים חיוביים על היהודים. אבל הרגשתי שאני חייב. הציקה לי העובדה שבעוד היהדות מלאה בערכים של חברה מתוקנת ושל חסד, בתקשורת היא מוצגת כאנטיתזה של כל זה".
לאחר שפגש ביהודי - עורך-דין בשם דוד בוקסבאום, הוא קיבל חיזוק לתחושות ולמסקנות שלו מהחומרים שקרא: "ראיתי ענווה ומידות טובות, בניגוד מוחלט למה שהטיפו לי תמיד נגד היהודים. זה היה זרז נוסף בתהליך ההתקרבות שלי ליהודים וליהדות".
את המשכו של החיפוש הבלתי-נלאה אחר האמת, עשה אהרן ולדמן בטורונטו שבקנדה, לשם הגיע, בין היתר, כדי ללמוד: "באוניברסיטה פגשתי את הרב רובינסון, והוא נתן לי מענה על כל מיני שאלות שהיו לי, וכשהבחין בצמא העצום שלי, הפנה אותי לרה"ג רבי שלמה מילר שליט"א, אב"ד בטורונטו ובמונסי. הרב מילר ליווה אותי לכל אורך הדרך, עד שזכיתי בס"ד להשלים את תהליך הגיור".

 

לפני שהתגייר הספיק אהרן לבקר בארץ-ישראל. הוא הוקסם ממנה והתחבר ליהדות עוד יותר: "במשך תקופה מסוימת עבדתי כמהנדס מכונות בארץ, עוד לפני שהייתי ליהודי. ביקרתי בבתי-כנסת, טעמתי את טעמם של חגי ישראל וביקרתי בחתונות יהודיות. התרגשתי. הרגשתי שלבי נוהה אחר כל זה. שזה חלק ממני, מהנשמה שלי. התחלתי לקיים מצוות. אני זוכר שהחלק הקשה ביותר היה להפסיק לאכול בשר חזיר, שהוא מרכיב מרכזי בתפריט התזונתי בסין".

לאחר ההדרכה הצמודה שקיבל מהרב מילר, בזמן שהייתו בקנדה, ולאחר שהושלם תהליך הגיור שלו, שינה ולדמן את שמו: "מצ'אי הפכתי לאהרן, ובחרתי ב'ולדמן' לשם משפחתי, משום שצ'אי פירושו עץ. ביידיש, 'וולד' זה יער. אני 'איש העצים'", הוא אומר בחיוך.

היעד הבא של צ'אי, סליחה, אהרן ולדמן, היה ארץ-ישראל: הוא הגיע לכאן, למורת רוחם הרבה של הוריו – כפי שצוין לעיל, והחל ללמוד בישיבת 'אש התורה' בירושלים. בהמשך, לאחר חג השבועות, לפני שנה וחצי, מצא את זיווגו ונישא ליהודייה ישראלית-אמריקנית מצפת. שם, בין הסמטאות העתיקות אפופות ההוד, מתגוררים בני משפחת ולדמן הצעירה, עם ילדם הקטן. אהרן זכה להקים בית נאמן בישראל!

כיהודי כשר, אהרן אינו נח לרגע. הוא מוסיף ללמוד תורה, מרחיב את ידיעותיו ושואף להתעלות עוד ועוד במעלות התורה והיראה. האנטישמיות, שהוא עצמו צמח בקרבה, אינה נותנת לו מנוח. ויש לו הסבר חד-משמעי לשנאה הכללית ליהודים: "כולם דבקים בדתות שקריות. בכל העולם, גם בארצות הברית, יש אנטישמיות. התרבות המערבית, יסודה בנצרות, והנצרות אנטישמית במהותה.

אמנם לא כל הנוצרים אנטישמיים, אבל רוב הנוצרים הליברליים הם ליברליים, משום שהם פשוט לא דבקים ביסודות שלהם. לכן, גם אם על פני השטח הדברים השתנו, הם עדיין מושפעים מאוד מהיסודות שלהם. יש כאלה ששונאים יהודים בתת המודע, גם בקרב האתאיסטים, משום שאלה שכביכול אינם מאמינים בכלום, הם מאמינים בליברליות, ולפעמים הם אפילו 'דתיים' יותר מאחרים... ומכיוון שהם דבקים, כמו כולם, בדת שקרית, הם שונאים את האמת. לכן, בפשטות, שונאים את היהודים".

 
'לימוד התורה – שאיפת חיי'

חלק ניכר מזמנו וממרצו מקדיש כיום ר' אהרן ללימוד תורה: "הלימוד הטוב ביותר שלמדתי בימי חיי, הוא לימוד התורה. זכיתי במתנה גדולה".

לדבריו, כיום חכמת התורה החלה לחלחל גם לסין: "התלמוד נהיה פופולארי מאוד בסין, והתורה משמשת כמקור לעצות טובות, בעיקר במישור הכלכלי. אבל עיקר התורה הוא במוסר וברוחניות, ואת זה הסינים כמובן לא לוקחים... הגמרא 'נמכרת' שם בדרך של זיוף. הם קונים רק עצות כלכליות, ולא מתעניינים במהות, באמת".

ולדמן, מתוקף הכשרתו האקדמית, מנסה גם לקדם שיתוף פעולה בין עסקים ישראליים לעסקיים סיניים: "אני מנסה להדק את שיתוף הפעולה הטכנולוגי בין ישראל לסין. זה כרוך בעיקר ביצירת קשר עם חברות סיניות וישראליות. אני מקווה שישראל תוכל להדק את שיתוף הפעולה עם מדינות כמו סין, ובכך להפחית את התלות במדינות המערב, שבסופו של דבר הן אנטישמיות כמו כולן. אני חש שאני חייב לעשות כל שביכולתי כדי להילחם באנטישמיות".

יש סיכוי למאבק הזה?

"שונאים אותנו לא משום שאנחנו טועים, אלא משום שאנחנו צודקים. וזה מסביר גם את שנאת המוסלמים. הם לא יכולים להילחם באמת. אי-אפשר להילחם באלוקים. אז הם נלחמים בנו. הם שונאים את האמת, ומנתבים את השנאה שלהם למחזיקים באמת. זה סוד האנטישמיות.

כל מה שהם ממציאים – זהו זיוף אחד גדול. היהדות היא האמת, והיהודים הם עם האמת. אי-אפשר בדבר חשוב כל כך של בירור האמונה, ללכת להעתק ולא לדבוק במקור. אז אני מנסה להסביר ככל יכולתי את צדקתם של היהודים. המטרה שלי כמובן היא לא לגייר אנשים. הקב"ה מחליט מיהם האנשים שיתגיירו. כל אחד עושה את שלו. אבל בעניין דעת הקהל העולמית, אני מאמין שיש מה לעשות, ומשתדל לסייע – בכוחותיי המוגבלים".

ולדמן מספר כי לפני שעלה ארצה כסטודנט, נחשף לתדמית הקשה של מדינת ישראל: "אחד הסטודנטים עשה מחקר על החוקה של האו"ם, וביקש ממני אינפורמציה, לאחר שקרא כי האו"ם גינה את ישראל פעמים רבות כל כך. הבנתי שמי שקורא את הדברים האלה, לא יכול לחשוב על ישראל אלא במונחים של רוע, כיבוש ואכזריות. חשוב להשמיע להם את הצד היהודי. אבל בסופו של דבר אסור לשכוח שהדרך הטובה ביותר להשפיע, היא פשוט להיות יהודים ולחיות כיהודים. הקב"ה מנהל את העולם, לא אנחנו. בכוחו ליצור אויבים, וגם להפוך אותם לאוהבים".

 

במבט לאחור, אתה שלם עם הדרך שבה בחרת, השונה כל כך מהמציאות שבה נולדת? 


"לא רק שאני לא מתחרט לרגע, אלא אני מודה לבורא עולם בכל יום שזיכה אותי להצטרף לעם-ישראל. יש לי ב"ה משפחה, אני זוכה ללמוד תורה, ואי"ה אמשיך לחיות ולהתעלות כיהודי".

והמשפחה שנותרה בסין?


"אני מדבר אתם מעת לעת. דורש בשלומם. תהום פעורה בינינו, כך שאין לנו כמעט נושאי שיחה משותפים. הוריי, כמו גם אחותי הקטנה, המתגוררת בשנחאי, לא שמחים בהחלטה שלי. אבל אני חושב שכיום הם כבר פחות כועסים. יותר משלימים עם המציאות החדשה".

 

תגובות
מס. התגובהתוכן התגובה
1. 
מדהההים!!
מדהים!!! (3/05/2016 11:25:46)
שאל את הרב
דלג על שאל את הרב

שאל את הרב

 

 

 כאן תוכל להפנות לרב את שאלתך, הרב ישתדל לענות בהקדם האפשרי.
התשובות נשלחות ישירות למייל השואל. לשליחה יש למלא את הטופס המופיע כאן:

*
רשימת תפוצה


 

מאמרים חדשים
דלג על מאמרים חדשים

מאמרים חדשים

     

 

הצחוק יפה לבריאות

אז מה, זהו? יותר אסור לצחוק? תשובה עפ"י ההלכה

 


    

 הוראות יצרן 

האם זה תקף גם ביחס לחיינו? קרא את ההוראות!


   

 

מחפשים סגולות? 

שלשה ספורים, סגולה אחת! אף פעם לא יזיק לדעת!


    מבחן בגרות

היכן נמצאת הבגרות האמיתית? אקטואלי להיום


   

חשיבות עניית אמן

אז שכחתי לענות אמן. מה כבר קרה? כנסו ותקראו ספור

עבור לתוכן העמוד