כנראה שלא תמיד הרוב קובע..

לא רק פרעה שמע את המילים "שלח את עמי" וסירב לקריאה הזו לצאת מעבדות לחירות. גם 80% מבני ישראל. מה זה אומר עלינו?
5/02/2017
הגדל

איור: יואל וקסברגר-מלכות וקסברגר©

 

זה לא כל כך אופטימי לפתוח ככה את הפרשה החדשה ("בשלח"), אבל אולי כדאי להתעכב על הפרט הזה. בפרשת השבוע כתוב "וחמושים עלו בני ישראל מארץ מצרים". רש"י מפרש את המילה "חמושים" בשתי דרכים: האחת, כמובן, נושאים כלי נשק. צריך להיות חמוש כשאתה יוצא לכזה מסע במדבר. הפירוש השני הוא כזה: חמושים – כלומר אחד מכל חמישה. חמישית. זה מדהים: חמישית בלבד מבני ישראל יצאו ממצרים, וארבע חמישיות מתו במהלך מכת חושך, כי לא רצו להיות חלק מיציאת מצרים ולא האמינו ולא התחברו לקונספט. באחוזים, מדובר על 80%. רוב אדיר. מי הם היו? למה לא הצטרפו? והעיקר: מה הם מלמדים אותנו על יחסי רוב-מיעוט?
נכון, דמוקרטיה היא השיטה הכי פחות גרועה, והרוב תמיד קובע. אבל האם הרוב תמיד צודק? האם הרוב יודע להבחין בין נכון ללא נכון (לא רק במובן של בחירה בין מפלגות, אלא במה שקשור לתרבות, לרוח, לערכים)? האם אין בהיסטוריה דוגמאות רבות לכך שהרוב טעה? וכמה פעמים אנחנו הולכים לכיוון מסוים רק כי "כולם" אומרים ועושים כך?
אני לא יודעת מה המסקנה, אבל זה בהחלט פרט מעורר מחשבה: מתברר שלא רק פרעה שמע את המילים "שלח את עמי" וסירב לקריאה הזו לצאת מעבדות לחירות. גם 80% מבני ישראל. מה זה אומר עלינו?

 

         

דרג את הכתבהדירוג כתבה כנראה שלא תמיד הרוב קובע..: 4 כוכבים
כוכב 12 כוכבים3 כוכבים4 כוכבים5 כוכבים
2 מדרגים
עבור לתוכן העמוד